De Sims 4

De Sims 4 heeft zeker potentie op de console, helaas maakt de weinig aangepaste besturing dat de ervaring grotendeels in het water valt. Het spel blijft charmant, maar als je een pc hebt kun je de game veel beter daarop spelen.

De Sims kent een rijke geschiedenis, sinds 2000 zijn er al ontelbare games en uitbreidingen in de serie verschenen. Hoewel er verscheidene delen voor consoles en handhelds zijn uitgebracht bleef het toch voornamelijk een spel voor pc-eigenaren, wat mede door de muis en toetsenbord-combinatie het platform bij uitstek is voor management-titels. Met De Sims 4 wagen Maxis en EA een nieuwe poging om PlayStation 4- en Xbox One-spelers voor zich te winnen. Is deze versie goed genoeg om dat voor elkaar te krijgen?

Vanaf het eerste moment dat je het spel start is eigenlijk al duidelijk dat dit niet het geval gaat zijn. Alles aan de menu’s en bediening ademt pc. Om console-eigenaren tegemoet te komen zijn er wel wat tweaks gedaan aan de besturing. Zo kun je snel van menu-sectie wisselen, zonder dat je de hele cursor moet verplaatsen. Dit is echter verre van goed uitgewerkt,  je cursor schiet alle kanten op en je hebt soms geen idee waar je je in een menu bevindt en hoe je er vervolgens weer uitkomt.

Sims 4

Een van de leukste dingen valt hiermee ook gelijk grotendeels in het water, namelijk het bouwen van je eigen paleisje. Ook hier moet je je door allerlei menu’s worstelen, waarbij het duidelijk is dat dit met een muis prima te doen is, maar met je controller hopeloos ingewikkeld. Dat dit een stuk beter kan, hebben titels als Cities: Skylines en Halo Wars 2 allang bewezen.

Wanneer je voorbij de besturing kunt kijken blijft De Sims 4 wel ontzettend charmant. Het managen van je virtuele gezinnetje met alle escapades die daarbij horen is gewoon ontzettend leuk. De sfeervolle graphics en het grappige taaltje dragen hier ook enorm aan bij.

Wat wel jammer is, is dat er qua content maar weinig bijzit. De pc-versie heeft inmiddels al talloze uitbreidingen gehad welke op de consoles jammer genoeg ontbreken. Wel kunnen er al een paar aangeschaft worden, maar aangezien de game wel voor het volle pond in de winkels ligt hadden wij het wel netjes gevonden wanneer het basispakket wat uitgebreider zou zijn. We hebben het hier natuurlijk wel over een game die al in 2014 het daglicht zag.

De Sims 4 op de consoles heeft zeker wel potentie, het is alleen een gemiste kans dat EA voor de makkelijke weg heeft gekozen. Er is onvoldoende nagedacht over de besturing op de consoles, waardoor het spelen van de game een frustrerende bezigheid wordt. Daarbij is het basispakket wel erg karig, zeker als je ziet welke content inmiddels al beschikbaar is voor de pc. Dit platform heeft dan ook veruit onze voorkeur en we kunnen de console-versie alleen aanraden, wanneer je echt geen pc tot je beschikking hebt om De Sims op te spelen.