Doorgaan naar artikel
Citadel: Forged With Fire
Rutger Engel
Rutger Engel
Hoofdredacteur
Profiel

Conclusie

Citadel: Forged With Fire is momenteel erg vermakelijk en voelt echt aan als een openwereld-game waar je kan doen wat je wilt. Het craften en ontdekken van de wereld is verrassend leuk. Helaas zitten er nog genoeg problemen in de basis van de game, zo zijn de gevechten saai, de animaties lelijk en loopt het spel zelfs op een vrij degelijke pc slecht. Dit zijn allemaal dingen die weggewerkt kunnen worden tijdens de Early Access, maar de ontwikkelaar lijkt zich meer te bekommeren om het toevoegen van extra content.

Citadel: Forged With Fire is een sandbox-RPG in een middeleeuwse setting met allerlei magie en monsters. Het spel is al een tijdje uit via Steam Early Access, hoog tijd dus om eens te kijken wat wij ervan vinden.

Het eerste wat opvalt, is dat Citadel echt een openwereld-game is. Je wordt ergens geplaatst en je mag het allemaal zelf uitzoeken. Je verzamelt wat hout en wat plantjes die je op de grond vindt en al snel kan je beginnen met het bouwen van je eigen huisje. Het hele spel draait eigenlijk om het verzamelen van materialen, voorwerpen en uitrustingen craften en vervolgens het ontdekken van de wereld en het verslaan van monsters.

Het is dus aan jou om te bepalen waar je de nadruk op legt en dit wordt ook nog eens beïnvloed door knowledge. Als je een level hoger wordt, krijg je een paar knowledge-punten. Hiermee kun je echt van alles leren. Je kunt dit gebruiken om te leren hoe je bepaalde potions kunt craften, hoe je bepaalde wapens of spreuken kunt gebruiken, hoe je bepaalde voorwerpen zoals muren/trappen/daken maakt en nog veel meer.

Alhoewel dit erg leuk is, omdat je hierdoor zelf aan kunt geven waar je je op wilt richten, zorgt het ook voor wat ergernissen. Zo zal het met name in het begin veel voorkomen dat je erg enthousiast je punten inzet, om later erachter te komen dat je iets belangrijks mist en een heel level moet wachten tot je weer knowledge-punten zal hebben.

Citadel Forged With Fire gameplay

Toch heb je echt het gevoel dat je je in een open wereld bevindt waar je kan doen wat je zelf wilt en dat is altijd gaaf. Voor het eerste een nieuw gebied ontdekken of een zeldzaam soort steen vinden nadat je er een hele berg voor hebt beklommen, zal altijd een goed gevoel geven.

Ja, tijdens het spelen konden we alleen maar denken: ‘Stel je voor als een game als deze helemaal mooi opgepoetst is en als een levende wereld werkt.’ En dat is natuurlijk een veelbelovende gedachte voor Citadel, dat zich momenteel nog in Early Access bevindt, maar er is toch een eng iets aan de hand.

De makers van Citadel lijken zich namelijk meer te bekommeren om de huidige high-level-spelers, dan om de basis-ervaring van de game. Zo zijn recentelijk dungeons in het spel gestopt, terwijl die alleen relevant zijn voor de spelers die een stuk verder in het spel zitten. Zou het niet veel wijzer zijn om eerst aan de game zelf te werken, voordat je aan extra content voor de huidige spelers gaat denken? Zo is het spel slecht geoptimaliseerd, zijn de animaties van vrijwel elk wezen erg lelijk en de gevechten, die al het jagen en verzamelen samen zouden moeten brengen, zijn ongeloofijk saai. Heb je één gevecht gehad, dan heb je ze allemaal wel gezien.

Toch kun je je voor een tijdje erg goed vermaken met Citadel: Forged With Fire, maar we hopen wel een andere focus van de ontwikkelaar te zien.