SpellForce 3
Britt Luttik
Britt Luttik

SpellForce 3 is een gebalanceerde combinatie tussen RPG en RTS die menig speler uit zal dagen. De prachtige grafische details in combinatie met de gameplay is erg belonend en biedt meer dan voldoende uren speelplezier. Wel is de game zodanig pittig dat het niet geschikt is om even je hoofd mee leeg te maken.

De SpellForce-games zijn erg bijzonder, want het genre op zichzelf is al vrij uniek. We hebben het hier over een hybride van RTS en RPG met verschillende kleinere elementen. Wie bekend is met de series, ziet veel vergelijkingen met Diablo, Warcraft en Age of Mythology. De toevoeging van SpellForce 3 is zeker welkom en verzorgt uren speelplezier voor fans van deze unieke combo. Het derde deel gaat terug naar de gebeurtenissen vlak voor SpellForce: the Order of Dawn.

Als je op zoek bent naar een game zoals Diablo, maar met meer diepgang, dan is SpellForce zeker de moeite waard. Net zoals in de meeste RPG’s, is verkennen van de omgeving een belangrijk onderdeel. Ieder stuk landschap verkennen is al genieten op zich: in iedere hoek ligt mogelijk een extra item of een onderdeel van een quest, wat het extra de moeite waard maakt. Overal liggen vijanden en wezens op de loer, dus een gevecht kan op ieder moment plaatsvinden. Personages hebben ieder hun eigen aanvallen die bij de klasse horen. Deze kunnen weer uitgebreid worden door te levelen en gebruik te maken van de technologieboom waaruit vaardigheden gekozen kunnen worden. Vervolgens kunnen deze weer tactisch in gevechten gebruikt worden. Dankzij een extra paneel is het mogelijk om tijdens een gevecht te zien welke skills effectief zijn tegen vijanden.

SpellForce 3

Ondertussen is het ook belangrijk om te blijven werken aan je basis. Deze heeft verschillende materialen nodig, waaronder voedsel en hout. Door verschillende arbeiders te verdelen over de gebouwen, blijft dit in evenwicht. Nieuwe gebouwen kunnen neergezet worden mits je over de juiste blauwprinten bezit. Tegelijkertijd is het belangrijk om in de gaten te houden of er vijanden op de loer liggen die mogelijk de basis kunnen aanvallen. Daarvoor zijn er weer speciale units die tegen hen kunnen vechten. Belangrijk is dat je dit goed kunt managen terwijl je met je party de wereld verkent. Tegelijkertijd is dit de moeilijkheid, want deze focus is niet voor iedereen evengoed weggelegd. Zeker even ontspannen spelen zonder te veel nadenken hoort hier niet bij, je moet er juist goed voor gaan zitten.

Niet alleen op gameplay scoort SpellForce 3 hoog, maar vooral ook op kwaliteit. Het is goed te zien hoeveel aandacht en liefde de ontwikkelaar heeft gestopt in het spel tot in de kleinste details. Hier horen zeker de prachtige omgevingen bij; de verschillende landschappen zijn rijk aan bossen, droge woestijnen of gedetailleerde steden. Een extra mooi detail is hoe de omgeving steeds scherper wordt als je dichter inzoomt. De stemmen van personages zijn ingesproken, waaronder die van Sentenza Nora door de geliefde Geralt uit The Witcher, Doug Cockle. Daarnaast is de muziek erg mooi en versterkt het de ervaring van de game. Dit resulteert in een situatie waarin je even de missie vergeet en een moment neemt om de omgeving en de game in zijn geheel te bewonderen. SpellForce 3 heeft een campaign van minstens 30 uur gameplay, maar de optionele quests kunnen dit met gemak verdubbelen. Ook is er een fantastisch mogelijkheid om met andere facties te spelen, wat het spel een extra fantasy-tint geeft.

SpellForce 3 is een leuke uitdaging voor wie meer afwisseling zoekt binnen het RPG- en RTS-genre. Grimlore Games en THQ Nordic weten een erg goede balans tussen deze twee te maken zonder dat een enorme chaos ontstaat. Tegelijkertijd is het bewonderenswaardig hoeveel liefde en detail er in zit en af en toe voor adembenemende momenten zorgt. Wel is deze game een afrader als je niet de focus hebt om er goed voor te gaan zitten of een avondje op de bank wil hangen. De leercurve is daarvoor net wat te hoog en resulteert in grote frustraties. Daar staat wel tegenover dat het spel meer dan belonend is voor wie eenmaal op dreef is.