Final Fantasy XV: Episode Ignis

Episode Ignis is een klein meesterwerk. In ongeveer twee uur krijg je nieuwe perspectieven op de wereld van Final Fantasy XV, een nieuw type gevechtssysteem, meeslepende muziek en zie je de impact van lastige keuzes. Deze episode biedt enorm veel toegevoegde waarde voor fans en is het beste voorbeeld van hoe alle DLC voor games zou moeten zijn.

Na het zeer succesvolle hoofdverhaal van Final Fantasy XV, zijn er inmiddels al meerdere stukken DLC uitgekomen, allemaal onder dezelfde, goedkope Season Pass.  Je hebt de recent uitgebrachte multiplayer-uitbreiding, Comrades, maar ook de episodes. In elk van deze episodes speel je als een van de metgezellen van kroonprins Noctis, om wat dieper in een deel van hun verhaal te duiken. Deze gebeurtenissen spelen zich af tijdens het hoofdverhaal, maar bieden een mooi nieuw perspectief. Ook brengen ze stuk voor stuk nieuwe gameplay-elementen met zich mee. Zo speelden bij Episode Gladiolus combo’s een grote rol en kreeg je met Epsiode Prompto echt een shooter-ervaring, maar nu is het eindelijk tijd voor Episode Ignis.

Tijdens het hoofdverhaal van Final Fantasy XV vindt op een gegeven moment een grote, epische strijd plaats. Je zit er helemaal in en denkt nooit ‘wat is er ondertussen met de andere personages aan de hand?’ Episode Ignis draait dat volledig om. Het grote gevecht wordt even op de achtergrond geplaatst en je kruipt in de huid van Ignis, trouwe compagnon van kroonprins Noctis. Net zoals de andere episodes, brengt ook deze DLC een nieuw gevechtssysteem met zich mee. Je kan de bekende messen van Ignis vuur, ijs of bliksem op laten wekken. De een is sterk tegen enkele vijanden, de ander tegen grotere groepen en weer een andere is gericht op het snel afleggen van lange afstanden op het slagveld. Het voelt allemaal nét vetrouwd genoeg dat je niet vervreemd raakt van het originele spel, maar ook nét anders genoeg zodat het voor een hele frisse ervaring zorgt.

Ondertussen kom je via interessante cutscenes meer te weten over een belangrijke gebeurtenis in het verhaal en brengt dat weer de rollercoaster van emoties die we van Final Fantasy XV gewend zijn met zich mee. Gast-componist Yasunori Mitsuda (van o.a. Chrono Trigger) doet niet onder voor de soundtrack van het spel. De originele soundtrack was wat ons betreft al een van de betere uit de gamegeschiedenis, maar Mitsuda lijkt dit alleen maar nóg beter te maken.

Uiteindelijk zien we hoe Ignis voor een belangrijke keuze staat. We zien hoe dat gevolgen heeft voor het gehele verhaal en sommige elementen uit het spel krijgen opeens een hele sterke tweede laag hierdoor. En dan ben je klaar met deze episode, of toch niet? Na het ‘uitspelen’ van deze DLC krijg je namelijk een ‘extra verse’. Die stelt de vraag bij de bovengenoemde belangrijke keuze ‘wat nou als Ignis het anders had aangepakt?’ en het laat de speler dat zelf ervaren. Hoe het hele verhaal anders was geëindigd als op dat korte moment een van de personages, die in eerste instantie geeneens in beeld was tijdens die hele gebeurtenis, anders had gehandeld.

Het is een zeer waardevolle toevoeging die, net als de andere episodes, weer een boel nieuwe perspectieven met zich meebrengt. Dit is hoe alle DLC gemaakt moet worden: elke update tot nu toe zorgt voor een extra laag in het al uitgebreide universum van Final Fantasy XV. Alsof dat allemaal nog niet genoeg is, is ook de december-update live gegaan, waarmee het hoofdspel opeens te spelen is als elk van Noctis zijn metgezellen. O ja, en er zijn ook nog eens drie episodes aangekondigd voor 2018, wij kunnen niet wachten!