Polk MagniFi MAX SR

De Polk MagniFi MAX SR is, zeker gezien de prijs, een soundbar die we bijna iedereen aan kunnen raden. Vooral op het gebied van films en games hebben we niets te klagen. Helaas laat de set op het gebied van muziek wel af en toe een steekje vallen.

Sinds kort is de Polk MagniFi MAX SR verkrijgbaar, een soundbar ondersteund door twee draadloze satellietspeakers voor surroundweergave en een flinke subwoofer. Dit hele pakket ligt voor de prijs van 849 euro in de winkels. Kan de MagniFi, met zijn relatief gunstige aanschafbedrag, indruk maken of kun je beter nog even verder sparen?

Polk MaginiFi MAX SR

Wanneer je het pakket uit de verpakking haalt, valt meteen op hoe stijlvol het er allemaal uitziet en ook de bescheiden afmetingen van de soundbar zelf springen in het oog. Vergeleken met bijvoorbeeld de Sonos Playbar, is de Polk erg elegant. Het installeren van alle onderdelen is ook een fluitje van een cent, zelfs zonder handleiding.

Die eenvoudigheid wordt ook doorgetrokken tijdens het instellen. De afstandsbediening heeft niet meer knoppen dan nodig en in een paar kliks stel je alles in van het volume van de satellietspeakers tot aan de intensiteit van de lage tonen die uit de subwoofer komen.

Een ander ding dat opvalt op de afstandsbediening is de mogelijkheid om het volume van de stemmen apart te regelen. Dit is zeker in de avonduren met kinderen die net in bed liggen een perfecte optie om toch alles te kunnen volgen en daarbij niet te veel lawaai te maken. Daarnaast heeft Polk nog een nachtstand toegevoegd die ervoor zorgt dat te luide geluiden helemaal tot het verleden behoren. Beide opties werken prima en maken de soundbar zeker voor huishoudens met kleine kinderen een stukje aantrekkelijker.

Qua aansluitingen is de Polk goed bedeelt, waarbij vooral de drie extra HDMI-poorten erg goed van pas komen. Gebruikers met veel randapparatuur zullen alsnog wel in de knoei gaan komen, maar voor de doorsnee gebruiker zijn drie poorten meer dan genoeg. Daarnaast is er nog ondersteuning voor Chromecast audio en kan er ook verbonden worden via Bluetooth.

Polk MaginiFi MAX SR

Het belangrijkste onderdeel is natuurlijk de geluidskwaliteit en die is over het algemeen dik in orde. Zowel films als games klinken uitstekend. Waar de Polk wel wat steekjes laat vallen, is bij de weergave van muziek. Het viel ons op dat de soundbar af en toe wat moeite heeft met vocalen in complexere nummers. Deze hebben de neiging om met iets te veel galm weer te geven. Dit is voor een groot deel op te lossen door het voice-volume wat op te krikken met de afstandsbediening en het volume van de satellietspeakers te verlagen, maar helemaal verdwijnen doet het euvel helaas niet. Overigens is dit bij verreweg de meeste nummers niet het geval, maar we kwamen het wel iets vaker tegen dan ons lief was.

Concluderend is de MagniFi MAX SR een prima en betaalbare optie voor mensen die op zoek zijn naar iets meer dan alleen een soundbar. Met 849 euro is deze daarbij nog eens flink wat goedkoper dan bijvoorbeeld een vergelijkbare samenstelling van Sonos. Qua geluid voldoet de set prima en vaak zul je het verschil niet horen met flink duurdere soundbars. Helaas laat de muziekweergave wel wat steekjes vallen, waardoor het voor muziekliefhebbers niet de beste keus is*.

*Update 23-02-2018: Polk heeft het probleem dat wij ondervonden met de audio-weergave onderkend en inmiddels een update uitgerold die dit enorm verbeterd.