Bridge Constructor Portal

Bridge Constructor Portal is op de beste momenten geniaal en op andere momenten behoorlijk saai en frustrerend. Dit komt doordat de balans in levels soms net iets te veel naar één van de twee spellenreeksen gaat. Toch is het vaak genoeg een vermakelijke game en draait de geliefde GLaDOS bij aan de komische sfeer.

Mix een van de meest succesvolle puzzelgames aller tijden met een game waarin je bruggen bouwt, dan krijg je Bridge Constructor Portal. Is deze game daadwerkelijk interessant, of is het gewoon Bridge Constructor in een ander jasje?

Bridge Constructor is een game met een vrij simpele kern: je bouwt bruggen. Dit wordt steeds lastiger en hierdoor moet je een hoop verschillende technieken gebruiken. Hierbij speelt met name de zwaartekracht een grote rol. Uiteraard geldt hetzelfde voor het zeer populaire spel Portal, waarin je met behulp van portalen allemaal puzzels op moet lossen.

Of de samenwerking tussen deze twee spellen succesvol is, verschilt heel erg per level dat je speelt. In het ene level draait het eigenlijk alleen om het bouwen van een brug en is het Portal-element ver te zoeken, in het andere level ligt de nadruk weer heel erg op het spelen met portalen en andere Portal-snufjes. Op deze momenten voet het vaak meer alsof je bezig bent met ’trial and error’ en voelt het minder alsof je intelligente constructies aan het neerzetten bent.

En dat laatste komt eigenlijk iets te vaak voor, wat heel jammer is. De magie van Bridge Constructor is namelijk dat ook een leek met de nodige oefening de levels kan halen, simpelweg door lang en hard na te denken en aan de slag te gaan. Het voelt dan zeer indrukwekkend om erop terug te kijken en te denken: “Goh, dat heb ik toch maar weer mooi voor elkaar gekregen.” Omdat Bridge Constructor Portal regelmatig onnodige elementen toevoegt, verdwijnt deze magie en wordt het meer een frustratie van alles op alle verschillende manieren proberen tot het eindelijk lukt.

Bridge Constructor Portal gameplay, bridge constructor compilation

Maar toch is bij sommige levels de balans precies goed en dan is het genieten. Ook is het hele Portal-sfeertje met de oude en vertrouwde GLaDOS erg leuk. Het is allemaal niet zo sterk als de monologen van de originele Portal-spellen, maar weet toch zeker te vermaken tussen de levels door. Al met al zorgt dit voor een prima belevenis, die wel zo zijn pieken en dalen heeft.