Super Meat Boy Switch-versie

Super Meat Boy voor de Nintendo Switch is een must-have. De handheld-modus is ideaal voor deze pittige platformer. Daarnaast is de splitscreen-modus een verassend leuke toevoeging, maar zorgt het ontbreken van de originele soundtrack ervoor dat het niet de hoogste score krijgt.

Een review van Super Meat Boy anno 2018? Deze game is al sinds 2010 te spelen en is in al die tijd voor veel verschillende platformen verschenen. Dit jaar was het tijd voor de Super Meat Boy Switch-versie en dat is de tweede keer dat het voor een Nintendo-console uitkomt. Eerder was deze platformer al te spelen op de Wii U. Een Wii-versie stond overigens ook op de planning, maar dat is uiteindelijk niet doorgegaan.

Eigenlijk behoeft Super Meat Boy geen enkele introductie, want wie is er niet bekend met de rode homp vlees? Voor diegene die het toch gemist hebben op de een of andere manier: Bandage Girl, de vriendin van Meat Boy, wordt ontvoerd door Dr. Fetus. Onze rode vriend zal vele korte levels moeten zien te overwinnen om zo zijn geliefde terug te winnen.

Super Meat Boy is een zeer pittige platform-game. In het begin valt het allemaal nog mee, maar hoe verder je komt, hoe lastiger het wordt. Zelfs zo lastig dat er genoeg gamers zijn die het spel niet uit hebben weten te spelen. Maar ondanks dat het lastig is, is het zeker niet onmogelijk. De levels zijn extreem kort en duren zelden langer dan een halve minuut. Hierdoor is het ook niet erg om meerdere keren opnieuw te beginnen. Super Meat Boy blinkt vooral uit in de fijne besturing. Dat zorgt er ook voor dat je alleen jezelf de schuld kunt geven op het moment dat je weer eens doodgaat.

Deze versie is bijna identiek aan de voorgaande versies, maar er zijn twee belangrijke verschillen. Zo is de originele soundtrack niet meer aanwezig vanwege een conflict tussen de componist en de ontwikkelaar. Hiervoor is een nieuwe in de plaats gekomen die zeker niet slecht is, maar niet zo goed als het origineel. Daarnaast kent deze uitgave van Super Meat Boy een splitscreen-modus. Hierin kun je het lokaal tegen iemand opnemen en zo kijken wie het snelst door een setje levels heengaat. De Nintendo Switch met zijn JoyCon-controllers is hiervoor natuurlijk uitermate geschikt. Een slimme toevoeging, want dit zorgt ervoor dat je Super Meat Boy nog een hele tijd kunt spelen.

De Super Meat Boy Switch-versie is een must-have voor iedereen die houdt van een beetje uitdaging, zeker gezien de lage prijs van € 15,-. De handheld-modus van de Nintendo Switch is uitermate geschikt, omdat je er dicht met je neus op kunt zitten. Dat is iets dat erg fijn is bij dit soort zenuwslopende spellen. De splitscreen-modus pakt ook erg goed uit en is ideaal voor het testen van je Super Meat Boy-vaardigheden. Het ontbreken van de originele soundtrack is wel echt een gemis.