Dragon Ball FighterZ

FighterZ lijkt op het eerste gezicht meer op de gebruikelijke vechtgame, maar heeft ook genoeg te bieden aan klassieke Dragon Ball-fans: de geweldige vormgeving doet de serie en manga veel eer aan. Daarnaast is dit ook gewoon een hele sterke fighter die wij waarschijnlijk gaan zien uitgroeien tot een populaire e-sport-titel. Alleen de lobby-structuur laat wat te wensen over.

Dragon Ball begon als manga in de jaren ’80 en wist al snel uit te groeien tot een wereldwijd fenomeen. Er zouden meerdere series komen, in Nederland uitgezonden door Cartoon Network en Yorin, en ook verschillende vechtgames. Recent werd de serie nieuw leven ingeblazen met Dragon Ball Super en zagen we twee Xenoverse-games voor de huidige generatie consoles verschijnen. Maar de opzet van Dragon Ball FighterZ is heel anders dan die van zijn recente voorgangers.

Zoals de naam al doet vermoeden, is dit een typische vechtgame en minder een spel voor de Dragon Ball-fans. We hebben het hierbij dan vooral over de gameplay, deze is gebaseerd op drie-tegen-drie-gevechten in een 2,5D omgeving. Het plaatst de personages rechtstreeks tegenover elkaar; rondvliegen is niet langer een mogelijkheid. Dit zorgt voor directe confrontaties die meer lijken op wat we kennen uit andere vechtgames. De uitwerking hiervan is meer dan uitstekend. De game voelt lekker responsief en goed in balans; het zou ons niet verbazen als Dragon Ball FighterZ uitgroeit tot een populaire e-sport-titel.

Na het opstarten kom je terecht in een centrale hub die verrassend schattig is vormgegeven. Met gekrompen versies van alle bekende personages kun je je hier van locatie naar locatie verplaatsen op een manier die misschien nog wel het meeste doet denken aan een soort Habbo Hotel. Dat klinkt niet erg aantrekkelijk en deze lobby-structuur werkt ook zeker niet vlekkeloos, maar toch is deze manier van navigeren een stuk prettiger dan bij de vorige games het geval was. De Dragon Ball Xenoverse-spellen hadden een wat ongemakkelijke vormgeving die het geheel erg gedateerd deed aanvoelen; FighterZ is daarentegen wel écht een product van deze tijd.

Gameplaytechnisch richt FighterZ zich minder op de klassieke fans, maar de algehele presentatie zal hen zeker doen watertanden. Op grafisch gebied lijkt FighterZ een regelrechte kopie van de tv-serie. De cel-shaded, getekend ogende stijl komt optimaal tot zijn recht en zorgt voor veruit de mooiste Dragon Ball-game tot nu toe. Maar ook alles hieromheen is tiptop in orde, van de geinige dialogen voorafgaand aan een wedstrijd tot de indrukwekkende animaties tijdens de gevechten: alles ademt Dragon Ball. FighterZ is met dit alles een heerlijke game die zowel liefhebbers van vechtspellen als klassieke Dragon Ball-fans zal weten aan te spreken.