Shadow of the Colossus PS4-versie

Met haar tijdloze stijl en gameplay is Shadow of the Colossus nog steeds een dijk van een game die de klassiekerstatus van Ueda's werk enkel verder weet te bekrachtigen.

Wanneer je een overzicht zoekt van de beste PlayStation 2-games – of de beste games aller tijden – is het zeker dat je Shadow of the Colossus tegenkomt. Dit spel van Fumito Ueda was de opvolger van het iconische Ico en wist uit te groeien tot een minstens zo grote hit. Deze twee games werden eerder al opgepoetst voor de PlayStation 3 en van Shadow of the Colossus is nu een complete remake beschikbaar voor de PlayStation 4. Een nieuwe kans om deze klassieker te beleven; en die moet je zeker niet laten liggen.

Het verhaal gaat over een dappere strijder genaamd Wander. Hij berijdt zijn paard door een uitgestrekte woestenij, op zoek naar een zestiental colossi. Deze giganten moeten verslagen worden, zodat Wander zijn geliefde Mono terug tot leven kan wekken. Als speler verken je prachtige omgevingen en ga je op zoek naar de zwakheden van de kolossale vijanden.

Shadow of the Colossus-launchtrailer, Shadow of the Colossus Photo Mode

Fans van het werk van Fumito Ueda waren enigszins huiverig voor de release van de Shadow of the Colossus PS4-versie, de Japanner was namelijk niet bij deze nieuwe versie betrokken. Gelukkig blijkt dit nergens voor nodig te zijn geweest. De remake doet het origineel eer aan en houdt de oorspronkelijke visie in stand. Shadow of the Colossus stond bekend om de uitgestrekte, mistige omgevingen die redelijk simplistisch zijn vormgegegven. Deze stijl kwam enigszins voort uit de technische beperkingen van de PlayStation 2, het was dus afwachten hoe dit zich zou vertalen naar de nieuwe console. Er zijn de nodige aanpassingen gedaan en de verbetere graphics hebben voor een nieuwe stijl gezorgd, maar deze sluit nog naadloos aan op wat er meer dan tien jaar geleden werd geïntroduceerd.

Dit is bovenal een compliment aan het oorspronkelijke werk: de tijdloze creatie leent zich moeiteloos voor een update, vooral omdat de gameplay nog steeds bijzonder is. Shadow of the Colossus is een grootse avonturengame, maar leunt niet op clichématige elementen om het verhaal te vertellen. Voor een groots epos is de schaal relatief klein: de speler dient geen massa’s vijanden te verslaan, maar kan zich richten op het doeltreffend kleineren van de kolossen. Hierbij komen enkele puzzelelementen kijken die de gameplay verfrissend houden. De Shadow of the Colossus PS4-versie is hiermee nog steeds een dijk van een game, die de klassiekerstatus van Ueda’s werk enkel verder weet te bekrachtigen.