Civilization 6 Rise and Fall
Patrick van Meijl
Patrick van Meijl

Civilization 6 Rise and Fall heeft een paar prima toevoegingen. Zo zorgen de gouverneurs en wisselende tijdperken voor een extra laag diepgang. Helaas zorgt het nieuwe loyaliteit-systeem en de frustrerende computergestuurde vijand ervoor dat deze DLC geen heel hoge score krijgt.

Er zijn alweer zes delen verschenen in deze langlopende strategie-reeks. Al sinds de eerste is er een trouwe fanbase die bij ieder deel enthousiaster lijkt te worden. Met Civilization 6 werd toch een redelijke andere richting ingeslagen, vergeleken met zijn voorgangers. Voor sommigen een reden om af te haken, voor anderen was het vernieuwing die zeer welkom was. Zo ook voor ons, wij beoordeelden het spel met een uitmuntende score. Voor ieder deel van de serie zijn ook een aantal grote uitbreidingen verschenen, die verschillende nieuwe mechanieken en gameplay-elementen toevoegden. Van het nieuwste deel is daarvan nu de eerste verschenen: Civilization 6 Rise and Fall.

De naam zegt het al, beschavingen zullen vallen maar ook herrijzen. Het meest zichtbaar is dit in het nieuwe systeem van gouden en donkere tijdperken. Door ieder tijdperk verschillende doelen te halen en punten te scoren, kun je in het volgende verschillende bonussen verdienen. Doe je het minder goed, dan moet je het doen met zwaardere omstandigheden. Dit voegt extra dynamiek en een nieuwe laag aan de gameplay toe. Een logische bezorgdheid is dat je vast blijft zitten in een slecht tijdperk. Gelukkig hebben de ontwikkelaars daar aan gedacht. Zo kun je unieke sancties accepteren in ruil voor sterke bonussen om je er weer bovenop te helpen. Al met al een prima toevoeging.

Het nieuwe loyaliteit-systeem van Civilization 6 Rise and Fall heeft helaas niet hetzelfde effect. Het klinkt allemaal vrij goed: steden die niet tevreden zijn zakken in loyaliteit, om uiteindelijk te gaan rebelleren en zich zelfs bij een andere samenleving te voegen. Helaas mondt dit vaak uit in een strijd over wie de meeste bevolking heeft, aangezien zij ook druk uitoefenen. Net veroverde steden zijn ook nog moeilijker te behouden, omdat ze met een lage loyaliteit starten. Gelukkig staan hier de gouverneurs tegenover die wel een positieve indruk maken. Dit zijn diverse personages met verschillende krachten die je kunt levelen. Hierdoor zit er nog meer progressie en personalisering in het spel.

civilization 6 rise and fall

Natuurlijk horen bij een uitbreiding ook nieuwe beschavingen en die krijg je. In totaal staan acht compleet nieuwe volken en één nieuwe leider voor India klaar om de wereld te veroveren. Allemaal hebben ze unieke krachten, gebouwen, bonussen en ze nodigen allemaal uit tot nieuwe speelstijlen. De leiders waar je niet mee speelt zullen nog wel het bloed onder je nagels vandaan halen, aangezien Firaxis niks heeft gedaan aan de computergestuurde vijanden. Zij zullen je nog steeds haten, omdat je bijvoorbeeld van het andere geslacht bent of een zwakke vloot hebt, terwijl je landinwaarts zit. Daarnaast zullen ze zelden te hulp schieten bij de nieuw toegevoegde ‘noodgevallen’, waardoor deze zelden tot hun volle potentie komen.

Al met al is Civilization 6 Rise and Fall een prima uitbreiding. Sommige nieuwe gameplay-elementen zijn erg goed gevonden en voegen een nieuwe laag diepgang toe. Helaas slaan anderen de plank mis. De nieuwe leiders waarmee je kunt spelen zijn allemaal tof, maar helaas heeft de ontwikkelaar de kans laten liggen om werk te maken van het grootste kritiekpunt: de computergestuurde tegenstander. Wij raden mensen die de basis-game tof vinden aan, ook deze uitbreiding te halen. Helaas zal deze DLC de mensen die al sceptisch waren niet overtuigen om het toch te proberen.