Typoman revised Switch-versie

Het creatieve concept van Typoman revised is erg uniek. Helaas is het wel wat aan de korte kant en nodigt het niet echt uit om nog een keer te spelen na het voltooien.

Al sinds augustus 2016 is Typoman revised verkrijgbaar op Steam, maar vanaf dit jaar kun je ook kennismaken met deze HERO op de Nintendo Switch. Gek genoeg is dit niet de eerste keer dat dit spel op een Nintendo-console verschijnt, want een eerdere versie verscheen al in 2015 voor de Wii U. Ontwikkelaar Brainseed Factory heeft wel een aantal aanpassingen gedaan, zoals betere  graphics, mooiere cutscenes en verbeteringen aan de platform-elementen.

Het avontuur van Typoman revised begint met de letter O. Als eenzame letter kun je niets anders doen dan jezelf voortbewegen door te rollen. Al snel kom je een tweede letter tegen en blijkt de O je hoofd te zijn. Samen met de E, R en H vorm je de protagonist van dit avontuur. Als ware HERO heb je de taak om de wereld te verbeteren en het kwaad te verjagen.

Typoman revised draait om letters en vooral om het combineren daarvan om zo woorden te vormen. Deze woorden helpen bij het oplossen van verschillende puzzels. Zo kun je bijvoorbeeld een stilstaande lift tegenkomen die je in beweging moet zien te krijgen. De oplossingen zijn vaak erg simpel en in dit specifieke geval zul je je pad kunnen vervolgen met het woord ON. Het is een enorm origineel concept en zit erg slim in elkaar. Om woorden te vormen, kun je de letters oppakken of slepen. Kennis van de Engelse taal is noodzakelijk, maar het blijft vaak beperkt tot simpele, korte woorden. Het nadeel is wel dat het spel niet echt uitnodigt om nog een keer te spelen, tenzij je echt een enorm slecht geheugen hebt.

De Switch-versie kent een aantal verbeteringen ten opzichte van vorige versies. De Limbo-achtige wereld ziet er nog net iets mooier uit dan op bijvoorbeeld de Wii U. Ook kun je deze keer aanhalingstekens verzamelen tussen de puzzels door. Die liggen overal verstopt en je zult dus echt je best moeten doen. Het is een leuke toevoeging die nog iets meer uitdaging toevoegt. Ook zijn te makkelijke of juist frustrerende puzzels aangepakt. Hierdoor is dit de meest gebalanceerde versie van Typoman revised die er op dit moment te krijgen is.

Het creatieve concept van Typoman revised is uniek. De slimme puzzels vereisen meestal een simpel antwoord, maar vergis je niet, want het kan behoorlijk lastig zijn. De wereld van Typoman revised heeft behoorlijk veel weg van Limbo en dat past perfect. Helaas is het allemaal wel wat aan de korte kant, want de slimme puzzelaars onder ons zijn er met een uur of drie wel doorheen. De korte duur en de simpele antwoorden nodigen niet uit om het spel nog een keer te spelen. Iedereen die deze game al een keer gespeeld heeft, kan deze Switch-versie dus links laten liggen. Als dat niet het geval is en je wel houdt van een uitdaging, dan moet je deze unieke game zeker uitproberen.