Kingdom Come Deliverance
Patrick van Meijl
Patrick van Meijl

Door de soms slordige dialogen en irritante bugs verdient Kingdom Come Deliverance geen perfecte score, maar afgezien van die minpunten is het een fantastische ervaring die we al lang niet meer meegemaakt hebben met een RPG. Een must-have voor de fans van het genre dus.

Wat een reis heeft de ontwikkeling van Kingdom Come Deliverance afgelegd. Het begon met een man met een idee in 2011 die maar moeilijk investeerders vond voor zijn nieuwe project. Uiteindelijk was een rijke Tsjech toch geïnteresseerd en werd Warhorse Studios opgericht. Na vallen en opstaan, een succesvolle Kickstarter-campagne en een lange ontwikkeltijd, is er een ambitieuze game als resultaat uitgekomen. Ons werd een prachtig verhaal, mooie graphics en realistische gameplay beloofd. Kunnen de ontwikkelaars deze beloftes waarmaken, of is het toch te hoog gegrepen voor ze?

Je speelt als Henry, enig kind van de smid van het dorp. Uit het niets wordt dit dorp overspoeld door plunderende, verkrachtende en moordende legers van een onbekende vijand. Voor je ogen zie je je ouders bruut afgeslacht worden. Je besluit te vluchten naar een nabijgelegen dorp om de mensen daar te waarschuwen voor het komende kwaad. Hier start ook je missie om je ouders te wreken. Het verhaal blijft boeiend, maar bevat helaas weinig echte wow-momenten.

Kingdom Come: Deliverance

Zodra je je eerste stappen zet als Henry in de heuvelachtige landschappen van Bohemia, zul je al onder de indruk zijn van hoe het eruitziet. Gras wappert in de wind, gebouwen produceren rook door een brandende kachel en de texturen zien er vaak top uit. Het lijkt erop alsof je zelf door het oude Tsjechië loopt. Duidelijk is te merken dat hier de meeste aandacht aan is besteedt, want de personages zien er iets minder uit. Vaak zijn het standaard-gezichten met weinig gezichtskenmerken, dat geldt vooral voor gewone dorpelingen en andere niet-belangrijke personages. Voor de hoofdpersonages is wat meer uit de kast getrokken en dat is te zien.

Een sterk punt is de gameplay. Je voelt je echt een onervaren jongeman als je begint: je kunt amper zwaardvechten en pijl-en-boog-schieten is niet te doen. Door te oefenen en nog wat meer te oefenen, begin je het door te krijgen, denk je. Zodra je dan een wat betere tegenstander tegenkomt, blijkt dat je nog veel kunt leren. Dit is hetzelfde voor bijna elk gameplay-aspect. Zo zal sloten openmaken, afdingen, paardrijden en nog veel meer, je steeds beter afgaan. Je kunt je volledig storten in Kingdom Come Deliverance en je krijgt echt het gevoel dat je zelf een reis aflegt.

Kingdom Come Deliverance

Helaas zijn er wel een aantal problemen. Het eerste is de soms tergende dialogen die je volledig uit het spel kunnen halen. De lip-sync klopt regelmatig niet en soms is er heel weinig emotie van gezichten af te lezen. Daarnaast worden er enkele keren zelfs hele verkeerde zinnen gebruikt in dialogen, of wordt een zin twee keer achter elkaar uitgesproken. Naast dit minpunt zijn er ook nog de nodige bugs aanwezig. Vaak kleine dingen zoals voorwerpen die door muren bewegen, ladders die even niet te beklimmen zijn of gebouwen die ineens in beeld verschijnen. Deze laatste punten zijn op te lossen met een patch, dus hopelijk hebben we daar binnenkort geen last meer van.

Deze review begon met de woorden ‘wat een reis’ en eigenlijk kunnen we zo de conclusie ook beginnen. Zodra de tutorial begint, heb je al complete vrijheid over hoe je je missie gaat volbrengen. Ga je voor de agressieve manier, de sluiperige manier of praat je jezelf door de quest heen? Deze vrijheid blijf je behouden door het gehele spel en zo voelt het als echte role-play. Kingdom Come Deliverance is dus perfect voor mensen die al lang wachten op een nieuwe beleving waar ze zich helemaal in kunnen storten. Ondanks de slordigheden en soms onderontwikkelde dialogen blijft het een fantastische ervaring die iedere fan van het genre moet proberen.