Thank You for Your Service

Thank You For Your Service is een capabele film, maar niet erg meeslepend of emotioneel rakend.

Thank You for Your Service is nu verkrijgbaar op Blu-ray en DVD.

Natuurlijk weet je dat Amerikanen gek zijn op een flinke dosis patriottisme. Toch kwam het succes van American Sniper in 2014 als een grote verrassing. Maar Thank You for Your Service toont geen verheerlijking van een Amerikaan, het vertelt een verhaal over de onzichtbare schade die een oorlog teweeg kan brengen. De met een Oscar bekroonde American Sniper-scenarist Jason Hall leverde het scenario en nam ditmaal ook de regie voor zijn rekening.

Na een heftige gebeurtenis op het strijdveld, keren soldaten Adam Schumann (Miles Teller), Tausolo Aieti (Beulah Koale) en Billy Waller (Joe Cole) terug naar huis. Elk met een grote hoeveelheid mentale bagage, waar zij en hun vrouwen op hun eigen manier mee moeten zien om te gaan. Voor een van hen heeft dit al direct verstrekkende gevolgen, waardoor de rest nog verder onder druk komt te staan.

Thank You for Your Service Foto: Entertainment One

Thank You for Your Service doet al snel denken aan Jarhead. De openingsscène, aan boord van een vliegtuig, lijkt zo uit die film gegrepen. Het verdere verloop heeft gelukkig ook een vergelijkbare insteek en richt zich meer op het psychologische aspect van oorlog. In het geval van Thank You for Your Service is dit vooral de nasleep en het traumatische aspect. Jason Hall levert een capabele film af, maar niet een die boven het maaiveld uit weet te steken.

Miles Teller (Whiplash, War Dogs) zet een degelijke hoofdrol neer, maar zijn personage is gewoon niet erg interessant. Dit in contrast met tegenspeler Beulah Koale (Hawaii Five-O). Zijn rol is interessanter, maar zijn acteerwerk juist weer minder. Daarbij komen ook de rollen van de vrouwen aan het thuisfront niet goed uit de verf. Het belangrijkste aandeel is voor Haley Bennett (The Magnificent Seven, The Girl on the Train), maar de talentvolle actrice krijgt slechts wat zeurderige dialogen. Ook zien we comédienne Amy Schumer (Trainwreck) nog voorbij komen, maar ook zij laat niet veel emoties zien.

Het helpt ook niet dat de vertelling niet echt meeslepend is. Beeld en geluid overstijgen geen enkel moment het zekere tv-niveau, waardoor de film erg klein en goedkoop aanvoelt. Vooral de cinematografie is vaak niet meer dan een achtereenvolging van close-ups. Jason Hall lijkt geen duidelijke visie te hebben; Thank You for Your Service maakt een zielloze indruk.