Victoria seizoen 2

Victoria seizoen 2 is een degelijke voortzetting; het weet de gebreken niet echt te verbeteren, maar is er ook zeker niet op achteruitgegaan.

Victoria seizoen 2 is nu verkrijgbaar op Blu-ray en DVD.

Het verhaal van de op een na langszittende vorst van Groot-Brittanië zou in eerste instantie ‘slechts’ een miniserie krijgen, maar na het grote succes van Victoria werd dan toch een tweede seizoen aangekondigd. In Nederland werd deze serie uitgezonden door de NPO. Wij hebben de Blu-ray-uitgave bekeken.

In Victoria seizoen 2 is de vorstin (Jenna Coleman) inmiddels getrouwd met prins Albert. Slechts zes weken na de geboorte van haar dochter wil ze alweer regeren, maar dit blijkt een zware taak. Niet alleen moet ze een kind opvoeden, haar land verkeert ook in crisis. Er zijn hofschandalen, een hongersnood in Ierland en Europa staat aan de vooravond van de Industriële Revolutie. En tot slot van rekening komt ook de relatie tussen Victoria en Albert onder druk te staan.

Victoria seizoen 2

In onze recensie van het eerste seizoen kon je lezen dat Victoria een mooie serie is, maar verhaaltechnisch te wensen overlaat. Datzelfde geldt voor het tweede seizoen, al is het geheel wel wat complexer geworden. Het verhaal van Victoria’s heerschappij heeft ditmaal meer bewegende elementen en is daardoor net iets interessanter om naar te kijken. Het verhaal, en dan vooral het romantische aspect, neigt soms nog wel naar een zeker soap-gehalte; alsof je naar een Bouquet-reeks-verhaal zit te kijken.

Ondertussen blijven de sterke punten van het vorige seizoen behouden. Jenna Coleman zet een prima hoofdrol neer, vooral nu de leeftijd van haar personage en haarzelf dichter bij elkaar komen te liggen. Wel voelt ze soms nog té houterig, zelfs voor de tijdgeest, waardoor ze onoprecht over kan komen. Daartegenover weet Tom Hughes als prins Albert wel een stuk natuurgetrouwer over te komen, al is het jammer dat hij de uitstekende Rufus Sewell meer naar de achtergrond heeft verdreven. Zo is Victoria seizoen 2 een degelijke voortzetting; het weet de gebreken niet echt te verbeteren, maar is er ook zeker niet op achteruitgegaan.