TT Isle of Man: Ride on the Edge

TT Isle of Man is een meer dan prima titel voor de echte motorliefhebber. Het officiële circuit is tot in de puntjes nagemaakt en ziet er geweldig uit. De gameplay is daarbij ook behoorlijk uitdagend. Helaas zorgt het gebrek aan content ervoor dat er voor de rest van de gamers weinig overblijft.

De Isle of Man TT is een zowel befaamde als beruchte motorrace, waarbij in de loop der jaren meerdere doden zijn gevallen. Het zestig kilometer lange circuit loodst de motorrijders door de vele dorpjes en smalle weggetjes van het Britse Isle of Man-eiland en kent geen genade. Deze race verdient een eigen game, moet ontwikkelaar Kylotonn Entertainment gedacht hebben. Het resultaat van die gedachte ligt nu in de winkels. Is TT Isle of Man net zo spannend als de echte race, of verongelukt het al in de eerste bocht?

De game opent met een korte tutorial waarin je kennismaakt met het besturen van je motor. Na een makkelijk begin mag je daarna ook meteen proeven van de hogere moeilijkheidsgraad, waarbij je zelfstandig moet schakelen en je geen hulp krijgt bij het geven van de juiste hoeveelheid gas. Het gevolg is dat je meteen van je motor afschiet en op een hardhandige manier ervaart dat TT Isle of Man niet erg vergevingsgezind is.

De eerste uren zul je namelijk meer dan eens een flinke schuiver maken. Elk stuurfoutje of hobbeltje zorgt ervoor dat je het zitvlak van de motor verlaat en inruilt voor het asfalt. Dat maakt het begin van de game een erg frustrerende aangelegenheid en als je niet over al te veel doorzettingsvermogen bezit, zul je het spel dan ook al snel aan de kant gooien.

Doe je dat echter niet, dan blijkt er toch een verrassend leuke simulatie onder de motorkap te zitten. Wanneer je eenmaal doorhebt hoe alles werkt geeft het erg veel voldoening om in volle vaart over het circuit te scheuren. Wat hierbij helpt is dat het gevoel van snelheid erg sterk aanwezig is. De nauwe straatjes en weggetjes dragen hier erg aan bij.

TT Isle of Man

Helaas blijkt al wel snel dat er qua content niet heel veel te doen is. Naast de standaard single- en multiplayer-opties bevat TT Isle of Man ook nog een carrière-modus. Dit blijkt alleen niet veel meer te omvatten dan het verzamelen van motoren en het racen voor geld om deze te kunnen kopen. Het helpt daarbij niet dat er maar weinig racemonsters in het spel zitten en dat deze allemaal over maar twee klassen verdeeld zijn.

Het volledig nagemaakte circuit van de Isle of Man TT steelt zonder twijfel de show. De volledige zestig kilometers zijn nauwkeurig nagebouwd en zien er dan ook geweldig uit. Daar tegenover staat helaas dat de rest van de banen niet erg bijzonder en behoorlijk fantasieloos zijn. Doordat alles zich afspeelt in het Verenigd Koninkrijk, lijkt alles ook nog eens erg op elkaar.

Voor iedereen die motorracen en de Isle of Man-race een warm hart toedraagt, is dit een perfecte game. Het motorrijden is uitdagend en geeft meer dan genoeg voldoening. Ook het officiële circuit is bijzonder fraai gemaakt. Helaas stelt het vooral op inhoudelijk vlak behoorlijk teleur, waardoor het voor de rest van de gamers niet erg interessant wordt.