Weg van Jou

is een prima romkom. Het weet zich van de kudde te onderscheiden met leuke personages die liefdevol worden gebracht, alleen de vertelling is soms wat minder doortastend.

Weg van Jou is nu verkrijgbaar op Blu-ray en DVD.

De laatste jaren, zo ongeveer vanaf Alles is Liefde, is de Nederlandse filmmarkt overspoelt met romantische komedies. Dikwijls lijken deze volgens dezelfde blauwdruk te zijn gemaakt: trek een blik bn’ers open, gooi ze in flauwkomische situaties en zie het geld binnenstromen. Weg van Jou voelt anders en lijkt met meer liefde te zijn gemaakt.

Wanneer Evi (Katja Herbers) bij de directrice van haar ingenieursbedrijf mag komen, hoopt zij eindelijk een overplaatsing naar Rio de Janeiro in de wacht te hebben gesleept. Het loopt allemaal anders. Ze krijgt haar overplaatsing, maar zal tot haar spijt moeten vertrekken naar het Zeeuwse Terneuzen. Hier moet ze de plaatselijke bevolking het nut van een nieuwe sluis in laten zien. Een lastige klus, zeker wanneer ze langzaam begint te vallen voor de woordvoerder van het actiecommité, Stijn (Maarten Heijmans).

Weg van Jou Foto: DFW

Katja Herbers zien we in Nederland niet vaak meer voorbij komen. Toch heeft zij een uitstekende carrière, voornamelijk in internationale series als Westworld, Manhattan en The Leftovers. Weg van Jou laat zien waarom; ze zet een uitstekende hoofdrol neer. Hoewel Evi in Terneuzen goed is voor een typisch vis-uit-het-water-verhaal, laat Herbers haar bekwaamheid zeker doorschijnen. Maar ook de andere rollen zijn uitstekend gecast; de exentrieke personages worden overtuigend gebracht, het zijn niet slechts presentatoren en tv-persoonlijkheden die zichzelf spelen.

Het verhaal en de vertelling van regisseur Jelle de Jong zijn wel minder doortastend. De film is als een weegschaal: aan de ene kant is er het verhaal van Evi en de sluis, aan de andere kant is er de romantiek met Stijn. De balans is soms zoek en hierdoor komt het romantische aspect tegen het einde wat uit de lucht vallen. Wel weet Jelle de Jong voor een frisse indruk te zorgen: de film heeft een lekker tempo en maakt goed gebruik van leuke popdeuntjes, die zo nu en dan ook een narratief doel hebben. We zijn er niet helemaal weg van, maar Weg van Jou is zeker een uitstekend filmpje.