Scribblenauts Showdown

Scribblenauts Showdown is een erg compleet pakket dat voor iedereen wel wat wils heeft. Helaas is de titulaire partymodus het minst sterke element, waardoor de nieuwe draai weinig toegevoegde waarde heeft.

In 2009 wist de DS-game Scribblenauts vele harten te stelen. Het draaide vooral om creativiteit: het kernelement was de mogelijkheid om door middel van woorden allerlei objecten te laten verschijnen, waarmee vervolgens opdrachten voltooid moesten worden. Showdown geeft een nieuwe draai aan het succesvolle concept met de introductie van meerdere partygame-elementen. Ditmaal op alle grote gamingplatformen.

Scribblenauts Showdown biedt een zeer volledig pakket met verschillende modi. Zo is er Versus, waarin je simpelweg minigames tegen elkaar kunt spelen, en Sandbox, wat meer lijkt op eerdere delen in de reeks. De belangrijkste modus is uiteraard Showdown. Hierin neem je deel aan een bordspel met minigames, op een Mario Party-achtige manier. Het grote verschil is dat je een aantal speelkaarten krijgt; deze hebben een bepaald effect op jou of je tegenstander en kunnen direct of als spelbeloning worden ingezet.

De ruime mogelijkheden zorgen dat Scribblenauts Showdown voor iedereen wel wat wils heeft. De klassieke elementen zijn wel duidelijk het sterkste. De Sandbox-modus biedt nog erg veel vermaak. Het schrijven werkt lekker soepel en kun je lekker snel je gewenste woorden maken, zoals we van de serie kennen. Hierbij is ook erg prettig dat er volledig in het Nederlands gespeeld kan worden, wat de game toegankelijk maakt voor alle leeftijden.

Scribblenauts Showdown-launchtrailer, Scribblenauts Showdown-gameplay

Maar als volbloed partygame, zijn er betere alternatieven. De Showdown-modus weet het Scribblenauts-concept maar amper te benutten. In veel minigames heeft het creatieve aspect eigenlijk niet heel veel invloed. Bijvoorbeeld wanneer je op Flappy Bird-wijze door een level moet vliegen of afval moet verzamelen in een ruimteschip; in dit soort gevallen lijkt alleen het formaat van je gekozen object écht van belang. De game beweert dat de snelheid of het gewicht ook van belang is, maar daar merkten we eigenlijk niks van. Ook voegen de speelkaarten en het spelbord maar weinig toe. De effecten ervan zijn vaak niet heel leuk: in bijna alle gevallen bepaalt het hoeveel stappen er na een spel gezet mogen worden, of heeft het op een andere manier invloed op de posities op het bord. Hierdoor voelt het meer als tijdrekken dan een leuke extra speldimensie. Wij vielen vooral terug op het simpelere Versus-deel, omdat Showdown erg lang duurt voor wat het toevoegt.

De naam Scribblenauts Showdown is onhandig gekozen omdat het vooral het minst aanlokkelijke spelelement naar voren schuift. Want hoewel de game geen vervelende ervaring biedt, is de nieuwe draai aan het bekende concept niet heel geslaagd. Als potentiële koper kun je je hier maar beter van bewust zijn, misschien is het beter om een vorig deel aan te schaffen of te wachten op een aanbieding.