Kirby Star Allies
Jeffry van Geel
Jeffry van Geel
Eigenaar / PR / Sales / Community-manager

Kirby Star Allies is een zeer leuke en vermakelijke game die dankzij de offline co-op uitblinkt. Toch zijn er wat zaken waar meer aandacht naar had gemogen. Vooral de moeilijkheid van de puzzels is een ding. Toch zullen fans van de game direct weer verliefd worden op de roze bol.

Kirby Star Allies ligt sinds ongeveer een week in de winkels en is het nieuwste avontuur van de roze bol. Al sinds de eerste console van Nintendo weet Kirby te imponeren, maar toch ging deze release enigszins geruisloos. De vraag is dan ook of het spel als een echte AAA-game gezien kan worden, of dat er een reden was voor deze manier van uitbrengen.

Kirby Star Alies

De naam van Kirby Star Allies verraadt eigenlijk al het belangrijkste onderdeel van deze platformer. Kirby gaat er niet alleen op uit, maar heeft juist nieuwe bondgenoten nodig om de wereld te redden. En die bondgenoten zijn niet zomaar willekeurig gekozen personages, maar de vijanden die hij tegenkomt in het spel. Inclusief King Dedede, die je overigens pas op een later moment kunt vrijspelen.

Samenwerken is dan ook het sleutelelement in het spel. En dit doe je hoe dan ook met drie andere spelers. Dit kunnen computergestuurde spelers zijn, maar het leukste is natuurlijk door dit te doen met drie vrienden. En hoewel dit alleen maar offline kan, voelt dit niet als een gebrek in het spel. Te vaak missen games tegenwoordig de optie om offline tegen elkaar te spelen.

Het belangrijkste gameplay-element, het opzuigen van vijanden, is overigens niet verdwenen. Nog altijd is dat de kracht van Kirby en kan hij daarmee de krachten van andere wezens overnemen. Het wisselen tussen krachten en het kiezen van bondgenoten zorgt soms ook voor enige chaos, maar juist dat element hoort bij Kirby en kan alleen maar als tof gezien worden.

De levels zitten vol met (eenvoudige) puzzels. De drie bondgenoten van Kirby hebben vaak verschillende krachten zoals wind, vuur of water, waarmee de puzzel opgelost kan worden. Een combinatie van twee van de drie is bijna altijd de oplossing. Jammer genoeg zijn de puzzels vaak niet moeilijk en sta je voor je het weet alweer aan het einde van het level.

Kirby Star Alies

Grafisch is Kirby Star Allies een pareltje. De kracht van de Nintendo Switch zie je in alles terug. Toch zijn er ook wat beperkingen. De levels ogen enigszins simpel en hadden zeker meer aandacht verdiend. Wanneer je in een sneltreinvaart door de levels heen vliegt zal dit misschien niet opvallen, maar diegene die meekijkt zal dit meteen opvallen.

De besturing van het spel is direct door iedereen op te pakken. Te vergelijken met de meeste andere platformers stap je zonder moeite in. Ook alleen gaat je dit gemakkelijk af. Je hoeft niet tussen de personages te switchen, maar een simpele druk op de knop combineer je krachten met één van de poppetjes bij jou in de buurt.

Kirby Star Allies is een leuke vermakelijke game, waar misschien iets meer in had gezeten. Toch zal menig Nintendo-fan blij zijn met de komst van de roze bol naar de hybride console.