Far Cry 5

Far Cry 5 heeft een prachtige setting en goed verhaal, maar is bovenal gewoon een heerlijke open-wereld-shooter.

Ubisoft heeft vorig jaar met Assassin’s Creed: Origins bewezen dat ze nog steeds in staat zijn om hun langlopende franchises interessant te houden voor de fans. In 2016 probeerden ze met Far Cry Primal een nieuwe richting in te slaan, maar dat bleek, ondanks dat het geen slechte game was, minder goed uit te pakken. Gelukkig keren ze met Far Cry 5 weer terug naar het heden en kunnen we gaan knallen in de Amerikaanse staat Montana.

Hope County, een afgelegen plek in de staat Montana, is in de afgelopen jaren langzaam overgenomen door The Project at Eden’s Gate, de sekte van leider Joseph Seed. Het gebied is verdeeld in drie verschillende stukken die worden beheerd door zijn familieleden: Johns Holland Valley, Faiths Henbane River en Jacobs Whitetail Mountains. Door middel van geweld, propaganda en geestverruimende middelen (bliss) proberen de Seeds de controle over Hope County vast te houden. Jij maakt onderdeel uit van een team dat de opdracht heeft gekregen om Joseph te arresteren en een einde te maken aan The Project at Eden’s Gate. Helaas gaat het iets anders dan gepland.

Het verhaal in Far Cry 4 was niet zo heel interessant, maar dat is in dit deel wel anders. Door middel van prachtige cutscenes, die op sommige momenten levensecht lijken, word je meegenomen in de zieke wereld van Joseph Seed en zijn gestoorde familieleden. De belangrijke personages krijgen de juiste aandacht door middel van een achtergrondverhaal en zijn daardoor geloofwaardig. Gelukkig maar, want anders zou Far Cry 5 alleen maar een aaneenschakeling van missies zijn.

Het oog wil ook wat en daar hebben ze bij Ubisoft rekening mee gehouden. Hope County is een prachtige omgeving en je kunt merken dat het met liefde is gemaakt. Wanneer je een huis binnenstapt, is het niet een leeg hok met wat stoelen en een bank, maar is er gelet op de kleinste details: buiten hangt een waslijn vol met was, binnen hangen foto’s aan de muur en ook in de slaapkamer lijkt een interieurstylist aan het werk te zijn geweest. Het draagt allemaal bij aan de geloofwaardigheid van Hope County en die is dus dik in orde.

De gameplay is weer als vanouds. Je voert verschillende missies uit om zo weer een deel van het bezette gebied terug te krijgen. De wereld is open en je kunt zo goed als elke plek bezoeken. Dit kun je lopend doen, maar je kunt ook uit een van de vele voertuigen kiezen. Er zijn tientallen verschillende auto’s, quad’s, vliegtuigen, helikopters en boten die je allemaal kunt gebruiken om het gebied te verkennen. Het besturen en verkrijgen van deze voertuigen loopt allemaal lekker soepel. Eenmaal aangekomen op de plek van bestemming, kun je los gaan met de diverse wapens. De missies vormen een lineair verhaal, maar daartussen heb je alle vrijheid en dat maakt het heel aangenaam. Weinig vernieuwing in vergelijking met het vorige deel, maar “If it ain’t broke, don’t fix it”.

Wat wel nieuw is, zijn de Guns for Hire, of Fangs for Hire in het geval van dieren. Deze zijn vrij te spelen door verschillende missies te voltooien. Deze personages kan (en moet) je gebruiken in je strijd tegen Joseph Seed. De besturing is vrij simpel en met een simpele klik op de knop geef je de opdracht om iemand te vermoorden of een bepaalde kant op te lopen. Ook hebben ze allemaal een specialiteit die je op bepaalde momenten nodig hebt. Zo kan Nick Rye vliegen, kan Grace Armstrong goed met een sniper overweg en is Boomer een verkenner. Het is een leuke toevoeging die ervoor zorgt dat er ook wat meer tactiek bij komt kijken.

Naast de campagne bevat Far Cry 5 ook nog de nieuwe Arcade Mode. Deze is voorzien van een eigen retro-interface met bijpassende muziek. Spelers kunnen met de editor zelf levels maken en deze delen. Hierdoor hoopt Ubisoft eindeloos veel content aan te kunnen bieden in de komende paar jaar. Op dit moment is het aantal levels nog vrij beperkt, maar zijn de mogelijkheden al wel duidelijk zichtbaar. Zo is er een level waarin je binnen bepaalde tijd iedereen dood moet schieten, maar is er ook een soort van doolhof waar je moet proberen het einde te vinden. Het is dus aan de creativiteit van de community om deze modus interessant te maken. Hoe dit gaat uitpakken in de toekomst, is lastig in te schatten. Ubisoft heeft in ieder geval de juiste hulpmiddelen verschaft.

Als je op zoek bent naar originaliteit, een spel dat anders is dan alle andere Far Cry-Games, dan kom je waarschijnlijk bedrogen uit. Het lijkt enorm veel op de eerder uitgebrachte delen en ook is het niet geheel zonder bugs. Maar wat maakt het uit? Far Cry 5 is gewoon een heerlijke open-wereld-shooter. Hope County is een prachtige omgeving en er valt enorm veel te ontdekken. Het verhaal over Joseph en zijn gestoorde familie is en blijft interessant tot het einde. De verschillende missies lopen mooi in elkaar over en toch geniet je de vrijheid van een open wereld. En mocht je door de campagne heen zijn, dan kun je nog vele uren stoppen in Far Cry Arcade. Voor fans van Far Cry is dit een must-have en voor de rest een echte aanrader.