Kapitein Onderbroek: Het Eerste Grote Avontuur

Kapitein Onderbroek is een bijzonder kleurrijke animatiefilm die ongetwijfeld leuk zal zijn voor de kleinste kijkers. Voor de meekijkende pappa's en mamma's is er weinig diepgang verborgen, al zorgt de invloed van verschillende animatiestijlen nog wel voor een gewaardeerde afwisseling.

Kapitein Onderbroek: Het Eerste Grote Avontuur is nu verkrijgbaar op Blu-ray en DVD.

Elke generatie heeft zijn eigen helden. Voor jou zijn het wellicht Swiebertje, Bassie & Adriaan of Mega Mindy, maar die zijn tegenwoordig niet hip genoeg meer. Ze zijn niet volledig vervangen door vloggers en YouTubers; er zijn ook nog klassieke helden. Een van hen is Kapitein Onderboek, held uit de boekenserie van Dav Pilkey en nu het onderwerp van een eerste film.

Het verhaal zal wel herkenbaar zijn voor alle leeftijden. Het gaat over George (Kevin Hart) en Harold (Thomas Middleditch), twee ‘jonge schavuitjes’ die hun schoolleven proberen op te leuken met een weelderige fantasie. Zij stellen zich het schoolhoofd voor als een sterke superheld: Kapitein Onderbroek. Maar dan verschijnt er plots een zeer strenge docent die lachen probeert te verbieden. Kapitein Onderbroek lijkt de enige redding voor de school, als George en Harold hun fantasie tot leven kunnen laten komen.

Kapitein Onderbroek Foto: 20th Century Fox

Wat direct opvalt bij het kijken naar Kapitein Onderbroek, is de zeer kleurrijke animatiestijl. Natuurlijk zijn we dit van het genre gewend, maar de kleurverzadiging is in dit geval wel erg overdreven. Alsof de volledige film na het animeren nog eens door een Photoshop-filter is gehaald. Het is wel direct het meest in het oog springende deel van de film, al voelt het vooral als compensatie voor de vlakke animaties en karige achtergronden.

Als volwassen kijker zit je te wachten op het moment dat de animatie op creatieve manieren wordt ingezet om het narratief te ondersteunen. Helaas gebeurt dit niet. De animatie blijft wat statisch; achtergronden en personages smelten niet echt samen. Wel worden er een paar mooie overgangen gemaakt en zijn er leuke invloeden van andere stijlen, zoals handgetekende- en papieranimatie. Er is zelfs een segment met Muppet-achtige sokkenpoppen.

De titel doet het al vermoeden: Kapitein Onderbroek is vooral gericht op de kleinste kijkertjes. De titel lijkt ook te hinten naar een flinke dosis onderbroekenlol. Dat valt nog mee: de film bouwt rustig op en leunt niet te zwaar op poep-en-pies-humor. Aan de andere kant heeft de film ook weinig leerzaams te bieden. Na de vele recente animatiefilms, die veelal clichématige thema’s als zelfwording en acceptatie prediken, is dit enigszins verfrissend, maar vooral vanuit een volwassen perspectief was meer inhoud welkom geweest.