Graveball
Johan van de Westerlo
Johan van de Westerlo
Techredactiemanager

Graveball is een leuke game om even tussendoor te spelen als je wat extra vrije tijd hebt. Helaas is het spel vrij summier en biedt het vrijwel niets extra's naast een potje online gamen.

Naast de grote ontwikkelstudio’s, waar veel geld in wordt gestoken, zijn er ook veel kleine ontwikkelteams die met veel minder capaciteit ook leuke games weten uit te brengen. Niet iedereen vindt deze games leuk, want vaak zijn ze kwalitatief net wat minder. Maar vaak genoeg komen er toch aardige games voorbij. Eén van deze games is Graveball.

Bij het starten van Graveball valt al vrij snel op dat de game redelijk summier is. Het is voornamelijk gericht om online tegen andere te spelen en hier ligt ook de kracht van de game. Er is namelijk geen carrière-modus of iets dergelijks aanwezig. Offline is het enkel mogelijk om in je eentje te spelen tegen bots, oftewel computergestuurde tegenstanders. Dit is overigens wel prima om de besturing onder de knie te krijgen. Wanneer dit je eenmaal soepel af gaat dan is het tijd om online tegen andere spelers te spelen.

De basis is vrij simpel, je bent een goblin uit het groene of het gele team en het doel is om een doodshoofd bij de tegenstander te scoren. Dit oogt vrij simpel, maar kan vrij moeilijk worden als je tegen betere tegenstanders speelt. Zij proberen je namelijk uit te schakelen door je te slaan met bijvoorbeeld een knuppel of door het doodshoofd weg te werken uit hun eigen doelgebied. Er wordt een punt gescoord wanneer het doodshoofd voor twee seconden in het doelgebied blijft liggen of wanneer de bal direct door een hoepel wordt gegooid.

Het spel doet een beetje denken aan een combinatie van Rocket League en rugby, alleen is het speelveld wat compacter en zorgt daardoor voor meer en snelle actie. Een leuke toevoeging is dat je op elk gewenst moment zelfmoord kunt plegen en verder kunt gaan als spook. Dit is een ideale manier om je tegenstander te dwarsbomen op zijn weg naar jouw doel. Je kunt dan net iets sneller lopen, waardoor je weer tot leven komt vlak voor je tegenstander en hem zo te grazen kunt nemen. Het is namelijk voor de tegenstander niet zichtbaar wanneer je dit doet.

Graveball

Eén van de nadelen is dat de snelheid van de gameplay in Graveball behoorlijk hoog ligt. Het is daardoor vaak onoverzichtelijk en gebeurt er veel tegelijkertijd. Een ander minpunt is dat het niet mogelijk is om je goblin of team te customizen. Het was wellicht leuker geweest als je verschillende outfits kon kiezen of vrijspelen. Doordat de game verder zowat niets extra’s biedt, ben je er helaas gauw op uitgekeken. Graveball is voornamelijk leuk om te spelen als je even tijd hebt en wilt gamen zonder na te denken.