Welke Dark Souls Remastered-features zijn wel of juist niet nodig?

Rutger Engel, 16 april 2018
Profiel

De game verschijnt over iets meer dan een maand in de winkels, maar welke Dark Souls Remastered-features zijn nou wel of juist absoluut niet nodig?

Hoe lastig het ook is om toe te geven voor de oude rotten van de reeks, de eerste Dark Souls was lang niet perfect. Een aantal van deze dingen zijn misschien lastig te merken voor mensen die begonnen zijn met Dark (of Demon’sSouls en later pas deel 2 en 3 hebben gespeeld, maar bepaalde dingen worden pijnlijk duidelijk als je van het elegante Dark Souls 3 weer teruggaat naar deeltje 1.

Wel nodig: betere framerate

Hoe instabiele framerate voor een vervelend gevoel kan zorgen

De combat is behoorlijk traag, maar dat is op zichzelf niet erg en is ook niet iets wat ze even gaan veranderen voor een remaster, dat zou het veranderen van het hele spel zijn. Wat wel ergerlijk is, is hoe traag het spel daadwerkelijk aanvoelt. Waardoor komt dit?

Gedeeltelijk komt dit slome gevoel door het uiterlijk, namelijk doordat de framerate lang niet altijd stabiel is. 30fps (frames per seconde) is al niet om over naar huis te schrijven, maar tel daar ook nog eens bij op dat je in gevechten vaak kleine (of hele grote) dipjes hebt en dan wordt het wel vervelend. Ook al lijkt het weinig, of merk je het niet eens bewust, een verandering van 30fps naar 27fps in een eindbaasgevecht kan het net een vervelend, rommelig en vooral traag gevoel geven. Dan zijn er ook nog de gebieden die zelfs zonder gevechten al op niet meer dan 20fps draaien.

Zonder dat je het misschien zelf doorhebt, is fps meer dan alleen leuk voor het oog: het heeft direct effect op hoe vloeiend of juist haperig jij een gevecht ervaart.

Niet nodig: opgepoetste graphics

Waarom nieuwe lichteffecten en 4K-resolutie klinkklare onzin zijn

Ja, de framerate van een spel valt technisch gezien ook onder de graphics, maar in dit geval hebben we het puur over hoe dingen eruitzien, niet hoe het draait. De allereerste Dark Souls zal niet snel een schoonheidsprijs winnen op visueel gebied, maar maakt dat wel uit? Dark Souls is wat dat betreft zo’n spel waar de schoonheid van de wereld hem niet zit in het detail van de textures of de verschillende modellen, maar waar je een enorme pracht vindt in hoe alles gepresenteerd wordt. Veel gebieden zijn zelfs met blokkige modellen bijzonder sfeervol en veel eindbazen zien er, ondanks alles, enorm imposant uit.

Niet alleen is dat zo, maar ook heeft mooiere effecten plakken op een oud product niet altijd een spectaculair resultaat. Ook al gooi je er 4K-resolutie en een boel mooie, nieuwe lichteffecten overheen, de Undead Burg zal er nog steeds niet uitzien als Novigrad uit The Witcher 3. Het zal hooguit gaan van graphics die bijzonder gedateerd zijn, naar graphics die ietsjes minder gedateerd zijn. Dat is ook niet erg: maak de gameplay leuk genoeg, stop daar de nodige verbeteringen in en niemand zal letten op deze kleinigheden. En voor de goede orde: je hoort ons niet klagen als Dark Souls Remastered wél met net iets mooiere visuele effecten aan komt zetten, we zouden alleen graag zien dat de moeite in andere dingen gestopt zou worden.

Wel nodig: quality of life-changes

Hoe kleine aanpassingen samen een groot verschil kunnen maken

Quality of life-changes zijn kleine aanpassingen die niet meteen de pure gameplay veranderen, maar wel invloed hebben op de ervaring. Een voorbeeld hiervan is het kunnen gebruiken van meerdere items tegelijkertijd, voornamelijk souls. Je spaart een flink aantal van deze voorwerpen op tijdens je reizen, tot je ze op een gegeven moment wilt gaan inwisselen. Mocht je er dertig willen gebruiken, dan zul je dertig afzonderlijke keren dit item moeten aanklikken en dezelfde animatie moeten bekijken.

Ook kan je in de eerste Dark Souls maar vier kanten op rollen wanneer je ‘locked on’ op een vijand bent. Dit is niet alleen irritant, maar ook nog eens uitermate inconsequent. Ook word je te vaak geraakt door zwaarden die door muren of deuren heen gaan, iets wat nergens op slaat… behalve op jou dan. Dan zijn er ook gewoon regelrechte bugs van monsters die soms fout werken of andere dingen die raar verlopen. Het zijn allemaal punten die op zichzelf geen gigantische impact zullen hebben, maar allemaal bij elkaar gevoegd wel voor een hoop verbeteringen zouden kunnen zorgen; al helemaal omdat we inmiddels weten dat het simpelweg beter kan.

Overige punten

Zo kunnen we nog wel eventjes doorgaan, dus we zullen nog een paar ook belangrijke punten wat minder uitgebreid benoemen:

  • De optimalisering van het spel op de Switch zal van groot belang zijn. Hoeveel mods sommige mensen ook toevoegen aan de game, één ding hebben ze nog niet voor elkaar gekregen: een draagbare versie van Dark Souls creëren. De Switch zal het spel niet alleen goed moeten kunnen draaien in de console-modus, maar ook als handheld, aangezien dit een van de voornaamste redenen zal zijn om het spel op dit platform aan te schaffen.
  • De originele game had voor sommige mensen regelmatig problemen met “input delay”. Dat wil zeggen dat je personage later reageert op je handelingen dan je ze in werkelijkheid uitvoert. Een degelijk aantal gebruikers heeft gemeld last te hebben gehad van dit probleem, wat natuurlijk bijzonder frusterend is als dit gebeurt aan het einde van een lastig eindbaasgevecht. Heeft Bandai Namco dit gehoord en zal dit in het nieuwe deel voor niemand meer voorkomen?
  • De plaatsing van items en vijanden zou hetzelfde moeten blijven, tenzij het gedaan wordt om problemen te voorkomen. We lezen namelijk veel over mensen die een zo verfrissend mogelijke ervaring willen, en volledig nieuwe indelingen van monsters en voorwerpen zouden willen zien.  Echter zou het hier moeten gaan om een verbeterde versie van het origineel en niet om een remake die gericht is op het vermaken van fans die uitgespeeld zijn met het eerste deel.

Dark Souls Remastered zal 25 mei verschijnen voor PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch en pc. Tegen die tijd zullen we zien of het spel aan onze verwachtingen voldoet of niet.