A Ghost Story

Regisseur David Lowery heeft met A Ghost Story een film afgeleverd die je laat nadenken over het leven, de dood en wat er hierna komt. Dit doet het met een emotioneel verhaal dat je mede dankzij de fraaie cinematografie en uitstekende acteerprestaties nog wel even bij zal blijven.

Na Pete’s Dragon en Ain’t Them Bodies Saints, komt regisseur David Lowery nu met A Ghost Story. De film vertelt het verhaal van een man (Casey Affleck, Manchester by the Sea) die na zijn overlijden terugkeert als geest. Doordat hij slecht afscheid kan nemen van zijn oude huis en leven blijft hij rondspoken in zijn oude leefomgeving. Langzaam maar zeker ziet hij dat het leven om hem heen verdergaat, terwijl hij niets anders kan doen dan lijdzaam toezien.

Het knappe aan A Ghost Story is dat de regisseur er met vrij weinig middelen in slaagt, om een enorm sterk verhaal neer te zetten. Dit komt mede door de acteerprestaties van beide hoofdrolspelers. Rooney Mara steelt de show als rouwende vriendin, waarbij vooral de scène waarin ze al etend haar verdriet verwerkt diepe indruk maakt. Minutenlang zien we een stilstaand beeld, waarbij we het alleen met haar lichaamshouding moeten doen. Hoewel we geen traan zien, voelen we haar machteloosheid en pijn tot in onze botten.

De andere ster in de film is de geest zelf. Gekleed als spook heeft Casey Affleck niet veel meer dan zijn houding en bewegingen om zijn emoties over te brengen. Dit lukt hem met behulp van de uitstekende cinematografie uitstekend en ook bij hem voel je de machteloosheid van het geen invloed hebben op wat er om hem heen gebeurt.

Zoals gezegd is ook de cinematografie van een erg hoog niveau. Er is gekozen voor een 4:3-aspect ratio, wat ervoor zorgt dat we altijd dicht op de hoofdpersonen staan. Daarbij maakt de regisseur gebruik van een veelal stilstaande camera, waardoor het echt voelt alsof je vanuit een hoekje van de kamer aan het meekijken bent. Het zorgt ervoor dat je het gevoel hebt dat je deel uitmaakt van het geheel en je de personages van dichtbij meemaakt, wat het des te persoonlijker maakt.

A Ghost Story zet je aan het denken over het leven, de dood en wat het waard is om daarna hier te blijven. Dat doet het met een intens en persoonlijk verhaal over liefde, genegenheid en het verlangen naar een betekenisvol leven. Regisseur David Lowery heeft een uitstekende film neergezet die het meer dan waard is om te gaan zien.