Trailblazers

Trailblazers heeft de juiste ingrediënten aan boord, maar weet ze helaas niet te combineren tot een uitmuntende racegame.

Normaal gesproken kunnen we wel een paar games van een ontwikkelaar opnoemen in de introductie van een review, maar in het geval van Supergonk is dat wel wat lastig. Deze Britse ontwikkelaar heeft namelijk nog geen enkele console-game op zijn naam staan. Ze hebben zich, voordat ze begonnen aan de ontwikkeling van Trailblazers, vooral gericht op het maken van apps voor iPhone en Android. Gelukkig is het team wel uitgebreid met ervaring. Zo hebben ze mensen in dienst genomen die gewerkt hebben bij Codemasters, Bizarre Creations en Lionhead. Laten we hopen dat het genoeg is en dat het niet een soort van mobiele game voor de console is geworden.

Trailblazers is een arcade-racegame met de focus op co-op. Gelukkig heb je ook de mogelijkheid om een campagne te spelen die dient als een hele lange introductie. Hierin maak je kennis met de verschillende personages en disciplines. Het is zowel online als offline te spelen. Bij die laatste optie heb je de mogelijkheid om splitscreen te spelen, iets dat veel spellen tegenwoordig missen. Naast de singleplayer-campagne zijn er nog verschillende modi, maar in de praktijk komen ze allemaal op hetzelfde neer.

Wanneer je de eerste race start doet het heel veel denken aan WipEout; futuristische voertuigen die met een bloedgang over de baan vliegen. Helaas houdt de vergelijking daar ook wel een beetje op. WipEout is een typische racegame waar het de bedoeling is om als eerste over de finish te komen. In Trailblazers gaat het niet alleen om je positie, maar ook om het aantal punten. Deze kun je verdienen door het verven van de baan. Door het aaneensluiten van de verschillende verfsporen krijg je meer punten, de zogenaamde combo’s. Je zult er overigens wel voor moeten zorgen dat je niet botst, want dan raak je de punten weer kwijt. Helaas gebeurt dat behoorlijk vaak door de vaak smalle banen en agressieve tegenstanders.

De gekleurde banen kunnen door je teamgenoten ook weer gebruikt worden om te boosten, vergelijkbaar met de pijlen in Mario Kart. Je kunt ervoor kiezen om een streep achter je voertuig te verven, of indien je meter volzit, een lading verf voor je voertuig uit te schieten. Die laatste optie haalt eventuele tegenstanders die zich voor je bevinden onderuit en zorgt ervoor dat je zelf weer kunt boosten op die streep. Het principe is dus niet zo heel ingewikkeld, maar er komt wel de nodige tactiek bij kijken. Helaas gaat het eigenlijk iets te snel om een goede strategie uit te kunnen denken. Daar komt ook nog eens bij dat de computergestuurde tegenstanders vrij lomp zijn en veelal in de weg zitten. Dat zorgt er uiteindelijk voor dat het regelmatig aankomt op geluk en dat zou juist niet de bedoeling moeten zijn.

Gelukkig zijn er ook wel een aantal positieve punten te vermelden. Zo zijn de graphics, die erg doen denken aan Jet Set Radio, erg tof. Ook de bijpassende muziek draagt bij aan het vrolijke sfeertje. Supergonk heeft ook de nodige aandacht gegeven aan de verschillende personages en de campagne voorziet ze allemaal van een soort achtergrondverhaal. Goed om te zien, maar ze hadden hun tijd waarschijnlijk beter kunnen besteden aan het verfijnen van de gameplay.

Trailblazers heeft veel van de juiste ingrediënten aan boord, maar weet ze uiteindelijk niet te combineren tot een uitmuntende racegame. Met name de Jet Set Radio-achtige graphics en toffe muziek zijn erg geslaagd. Helaas laat de gameplay te wensen over. De verschillende modi komen eigenlijk allemaal op hetzelfde neer; verf zoveel mogelijk van de baan om te winnen. Het hele idee is leuk in theorie, maar in de praktijk blijkt het al vrij snel te vervelen. Het doel van de meeste racegames is als eerste over de finish komen en dat is hier niet het geval, en dat maakt het wat verwarrend. De meeste plezier uit deze game zul je halen door het spelen met vrienden, want dan heb je weinig last van de AI.