Shantae: Half-Genie Hero – Ultimate Edition

Shantae: Half-Genie Hero is een charmante platformer met prachtige graphics en vrolijk bijpassende muziek. De Ultimate Edition is de meest complete versie die je kunt krijgen en biedt vele uren speelplezier.

Ongeveer een jaar voordat Nintendo afscheid nam van de Game Boy Color, bracht WayForward het eerste deel in de Shantae-serie uit. Deze kleurrijke platformer liet zien waar de handheld van Nintendo toe in staat was. Hoewel het spel niet hele hoge cijfers kreeg van de verschillende media, wordt het wel vaak gezien als een van de betere Game Boy Color-games. In 2016 verscheen Shantae: Half-Genie Hero, wat de opvolger was van Shantae and the Pirate’s Curse. Het spel werd gefinancierd door de community door middel van een Kickstarter-project. Nu, bijna twee jaar later, is er ook een Ultimate Edition verschenen. Het bevat de originele game en alle DLC die later is verschenen. Een mooi moment om eens kritisch naar deze titel te kijken.

Op een nacht wordt de half-genie Shantae wakker gemaakt door een onbekende stem. Ze besluit deze te volgen en ontdekt een geheime grot waar een boodschapper uit het geestenrijk is. Hij waarschuwt Shantae voor het dreigende kwaad dat steeds dichterbij komt. Voordat hij plotseling verdwijnt, krijgt Shantae te horen dat alleen zij weerstand kan bieden tegen het kwaad. Shantae wordt vlak daarna wakker en beseft dat het allemaal maar een droom was. Ze besluit haar oom Mimic, die bezig is met een nieuwe uitvinding, een bezoek te brengen. Deze uitvinding moet ervoor zorgen dat het stadje Scuttle Town veilig is voor eventuele aanvallen. Kort daarna verschijnt de piraat Risky Boots ten tonele en steelt een van de blauwdrukken die oom Mimic heeft ontworpen. Shantae gaat achter de boosdoener aan en begint zo aan haar avontuur.

Het verhaal op zich stelt niet heel veel voor en klinkt alsof we het al veel vaker voorbij hebben zien komen. Het is in ieder geval positief dat het verhaal belangrijk is, want bij de meeste platformers is dit niet of nauwelijks het geval. Het grootste gedeelte wordt verteld door middel van stilstaande beelden en teksten. Af en toe hoor je er ook nog een stem doorheen. Het is gelukkig leuk genoeg om te blijven volgen en dat is maar goed ook, want de hoeveelheid dialogen is wat aan de hoge kant.

Het grafische gedeelte van Shantae: Half-Genie Hero is van een hoog niveau. De verschillende werelden zijn simpel, maar erg mooi. Aan het eind van een level word je ook nog eens opgewacht door een eindbaas. Ook deze zijn met de nodige aandacht vormgegeven, wat de gevechten zeer aangenaam maakt. Ook de oren worden verwend: de muziek en geluidseffecten passen perfect bij het tekenfilm-achtige stijltje en doen denken aan de platformers van vroeger. Ze zijn erg aanstekelijk en zorgen er bijna voor dat je niet rustig op de bang kunt blijven zitten, bijna.

Het verhaal, de grafische aspecten en muziek zijn natuurlijk belangrijk voor de algemene beleving van een spel, maar een platformer valt of staat met goede besturing. Gelukkig stelt Shantae: Half-Genie Hero ook op dat vlak niet teleur. De besturing reageert precies zoals je zou verwachten en wanneer je een fout maakt, kun je ook altijd jezelf de schuld geven. Shantae kan, naarmate ze verder komt, de vorm aannemen van verschillende dieren. Zo kun je veranderen in een aap en sprongen maken die onmogelijk zijn met Shantae zelf. Ook een krab behoort tot de mogelijkheden en daarmee kun je voortbewegen onder water. Het doet soms wel wat aan Super Mario Bros. 3 denken, maar in dit spel kun je onbeperkt wisselen van gedaante. De mogelijkheid om te veranderen zit gelukkig niet verborgen achter een ingewikkeld menu, maar is vrij eenvoudig te benaderen. Dit maakt het een aangenaam iets om te gebruiken en dat is maar goed ook, want het is noodzakelijk om het avontuur tot een goed einde te brengen.

Deze Ultimate Edition brengt ook nog eens alle DLC mee die de afgelopen jaren is verschenen: Pirate Queen’s Quest, Friends to the End en Costum Mode. Al deze DLC brengt verschillende nieuwe levels en uitdagingen met zich mee. Samen met het originele spel zorgt dit voor enorm wat uurtjes speelplezier. Al met al is het een enorm compleet pakket en een aanrader voor iedereen die fan is van het platform-genre. Wanneer je alleen het origineel uit 2016 hebt gespeeld, is deze editie zelfs nog de moeite waard, omdat Pirate Queen’s Quest eigenlijk een spel op zich is.

Shantae: Half-Genie Hero is een enorm charmante platformer en door de bijgevoegde DLC is het ook nog eens een heel compleet pakket. Het grafische gedeelte is goed voor elkaar en de muziek past daar perfect bij. De besturing is precies wat je van een goede platformer kunt verwachten en maakt van dit spel ook een echte aanrader. Wanneer je klaar bent met het originele spel uit 2016, kun je rustig verder gaan met de Pirate Queen’s Quest-uitbreiding. Kortom, een heel compleet pakket voor nog geen € 30,-.