Dragon’s Crown Pro

Dragon's Crown was een simpele maar prima game en Dragon's Crown Pro heeft weinig veranderd. De 4K-resolutie is onzin voor een dergelijke grafische stijl. Wel is de nieuw toegevoegde orkestrale muziek een mooie aanpassing. Toch blijft de simpele gameplay maar voor een bepaalde tijd interessant, al helemaal als je het origineel hebt gespeeld. Met de hoge vraagprijs is deze remaster eigenlijk alleen de moeite waard voor bijzonder enthousiaste nieuwkomers.

Alweer vijf jaar geleden verscheen Dragon’s Crown voor de PlayStation 3 en PS Vita, toentertijd nog de nieuwste platformen van Sony. Inmiddels hebben we natuurlijk de PlayStation 4 en zelfs de Pro-versie hiervan. We hebben een hoop titels gezien die met een simpel verflaagje opgepoetst werden aangeboden voor de PlayStation 4 in de vorm van remasters, soms met een goed resultaat en soms wat minder. Dit besloot Atlus ook te doen in de vorm van Dragon’s Crown Pro.

Dragon’s Crown laat zich het best omschrijven als een beat em’ up gemixt met een action-RPG in 2D-stijl. Je pakt quests op in het dorp, gaat op avontuur uit met bondgenoten en verplaatst je vervolgens van de linkerkant van het scherm naar de rechterkant en hakt alles wat je ondertussen tegenkomt in mootjes. Dit kan je in echte RPG-stijl doen met verschillende soorten klassen. Denk aan een ridder, dwerg, boogschutter, tovenaar en meer.

De gevechten zijn vrij basaal en voelen nogal beperkend. Je hebt een paar knoppencombinaties voor verschillende aanvallen en je kan wat rondbewegen. Elke klasse brengt nog wel een ietwat andere speelstijl met zich mee, maar in de kern zijn ze allemaal hetzelfde. Dit is niet voor iedereen erg als je voor het eerst speelt, maar verveelt eigenlijk snel als je de originele Dragon’s Crown al hebt doorlopen.

Dragon's Crown Pro-gevecht

Het “Pro”-gedeelte in de naam Dragon’s Crown Pro wordt niet echt verdiend. Het spel is weliswaar speelbaar op 4K-resolutie, maar dat is onzinnig voor een titel als deze. Dragon’s Crown heeft een hele speciale visuele stijl, maar de resolutie heeft daar bijzonder weinig invloed op. Het is alsof je een nieuw scherm van tweeduizend euro koopt om Mario Kart 64 er mooier uit te laten zien. Wat wel nog een mooie toevoeging is, is de nieuw opgenomen muziek. Orkestraal komt de soundtrack echt goed tot zijn recht en daar hoor je ons dan ook niet over klagen. Voor de rest zijn er geen nieuwe toevoegingen bijgekomen, qua gameplay is het allemaal nog hetzelfde.

Al met al voelt het als een magere remaster voor een oorspronkelijk al heel eenvoudig spel. De vraagprijs van €49.99 ligt wat ons betreft dan ook behoorlijk hoog. Spelers die erg geïnteresseerd zijn in het concept hebben met Dragon’s Crown Pro een kans het toch een keertje uit te proberen. Voor de rest is het alleen de moeite waard als je er goede herinneringen aan over hebt gehouden en je je oude kopie of console kwijt bent.