Conan Exiles
Britt Luttik
Britt Luttik

Conan Exiles is een prachtige game voor sandbox-liefhebbers die graag met wat vrienden op een episch avontuur gaan. Spelers die het niet zo hebben op eindeloos stenen en bomen hakken, zullen minder gecharmeerd zijn.

Survivalgames zijn populair. Niet alleen omdat de overlevingsthematiek veel mensen aanspreekt, maar ook omdat er zoveel manieren zijn om dit in een game te verwerken. Van schieten op zombies tot strenge winters waarin je op zoek gaat naar schaars voedsel; iedere keer zijn er weer ontwikkelaars die met een origineel en geslaagd idee komen. En zo behoort Funcom ook tot dat rijtje met Conan Exiles, geïnspireerd op Conan the Barbarian. Deze held heeft meerder comics, boeken en films op zijn naam staan en in de game redt hij de speler. Redden is misschien een positief gekozen woord, want in deze survival ben je toch op jezelf aangewezen.

Conan Exiles

De game begint nadat je zelfgemaakte personage door Conan is gered, in de woestijn waar je naartoe verbannen bent voor je misdaden. Vanaf dat moment ben je op jezelf aangewezen om te overleven. Honger, dorst en temperatuur zijn de meest vitale onderdelen die je regelmatig in de gaten moet houden. Gelukkig spreekt een hoop voor zichzelf: het verzamelen van grondstoffen zorgt ervoor dat je materialen kunt maken die je verder helpen. In het begin is dit vooral beperkt tot eindeloze blokken steen, planten en hout van bomen. Daarnaast zijn dieren een perfecte bron van voedsel, hoewel je moet oppassen dat je zelf geen maaltijd wordt van een agressieve krokodil. Verder vormen andere agressieve bannelingen en zandstormen een bedreiging. Conan Exiles is geen moeilijke game zodra je de basis eenmaal door hebt. Het enorme craftingsysteem biedt eindeloze mogelijkheden voor het bouwen van beschutting, wapens en gereedschap. Dit is weer nodig om verder te kunnen en de omgeving te verkennen. Een nadeel is echter dat Conan Exiles geen snelle game is. Verwacht vooral niet dat je binnen de eerste dag de woestijn al uit bent en andere gebieden hebt verkend.

Conan Exiles

Voor de speler die graag wat meer uitgedaagd wordt, is de PVP-server een optie. Hier nemen spelers het tegen elkaar op, wat behoorlijk meedogenloos kan zijn. Daardoor heeft Conan Exiles zowel een makkelijke als moeilijkere modus. Overigens werken de servers behoorlijk goed: wanneer je stopt en terugkomt, is alles zoals voorheen. De standaardservers zijn beveiligd met een anti-cheatsysteem om te voorkomen dat anderen vals spelen. Daarnaast is het mogelijk om zelf een server op te zetten en verschillende instellingen aan te passen die de game nog net wat extra moeilijkheid en dimensie geven. Daardoor komt het zeker tot zijn recht als een multiplayer-game waarin je met een groepje vrienden ten strijde trekt. Dit is vooral fijn omdat je iets minder lang bezig bent met materialen verzamelen en verkennen van nieuwe gebieden. Er zijn dus ontzettend veel mogelijkheden in de game.

Conan Exiles

Conan Exiles een prachtige game voor diegene die een uitdagende survival zoekt. Grafisch ziet de omgeving er mooi uit en de muziek op de achtergrond voegt ook de nodige spanning toe. Echter is deze game niet voor alle survival-fans weggelegd. Zeker wanneer je iets met snelle actie zoekt, kan het zijn dat dit nog wel eens tegenvalt. Dit komt vooral omdat je vaak met dezelfde taken bezig bent om zo een hoger level te behalen. Daarnaast moet je constant letten op basisbehoeften zoals voedsel, water en onderdak. Als je geen fan bent van urenlang stenen en hout verzamelen is het misschien niet de survival die je zoekt. Spelers die hier geen moeite mee hebben en zelfs een groepje vrienden hebben, kunnen urenlang plezier beleven aan het epische avontuur.