Space Hulk: Deathwing Enhanced Edition

Space Hulk: Deathwing Enhanced Edition heeft een aantal technische mankementen, maar zelfs als die er niet waren geweest, blijft het gewoon een saai spel.

In 2016 verscheen Space Hulk: Deathwing van ontwikkelaar Streum On Studio enkel voor pc. De Space Hulk: Deathwing Enhanced Edition brengt hier verandering in, want nu kunnen PlayStation 4-bezitters ook aan de slag met deze first-person shooter. Je kunt je wel afvragen waarom uitgever Focus Home Interactive dit heeft gedaan, want deze game werd nou niet echt heel erg goed ontvangen. In de meeste gevallen kreeg het wel een voldoende, maar verder dan een zesje kwam het eigenlijk niet. Dit kwam mede door de vele bugs, onhandige AI en het glansloze verhaal. Dit is dus een mooi moment om te kijken of ze geleerd hebben van hun fouten.

In Space Hulk: Deathwing Enhanced Edition speel je een Terminator van de Deadwing; een gevreesd en berucht gevechtsteam dat bestaat uit de elite van de Dark Angels Space Marines. Je neemt het samen met twee anderen op tegen de Genestealers, een buitenaards volkje dat weggelopen lijkt uit de Alien-franchise. Ze zijn aan boord gekropen van een gigantisch verlaten ruimteschip, de Space Hulk, en gebruiken het als een nest. Ze zitten de mannen van de Deadwing enorm in de weg in hun zoektocht naar artefacten en daar moet dus een stokje voor worden gestoken. Het verhaal klinkt niet heel erg interessant en dat is het ook niet. Het lijkt er bijna op dat het verhaal er op het laatste moment bij is bedacht. Daarnaast is er ook nog een flink tekort aan degelijke cutscenes die het verhaal nog enigszins interessant hadden kunnen maken. Dat is enorm spijtig, want de hoeveelheid literatuur met het Warhammer 40,000-universum als onderwerp, is enorm. Het was dus gewoon niet nodig geweest.

Een groot punt van kritiek op het origineel was de aanwezigheid van bugs. Je zou verwachten dat de ontwikkelaar flink wat tijd heeft gehad om hieraan te werken, maar dat valt toch wel wat tegen. Tijdens het spelen ging de framerate een aantal keren flink omlaag en leek het alsof de console van Sony flink moeite had met deze game. En dan hebben we het niet over de slim-versie, maar de PlayStation 4 Pro. Vreemd, aangezien het spel enorm donker is en ook van weinig detail is voorzien. Daarnaast zijn de textures niet van een hele hoge kwaliteit – dit zie je vooral wanneer je dicht in de buurt van muren komt – en zou de pro-variant hier eigenlijk geen moeite mee mogen hebben. Helaas bleef het niet bij framedrops, want het spel viel in onze eerste speelsessie zelfs een keer helemaal uit. Dat zou niet mogen gebeuren als het spel ‘Enhanced Edition’ in de naam heeft zitten. Jammer, want over het algemeen weet het spel het Warhammer 40,000-universum redelijk juist weer te geven.

Technische mankementen zijn vervelend voor de beleving, maar als een spel echt goed is, kun je daar nog doorheen kijken. Helaas voor Space Hulk: Deathwing Enhanced Edition is de rest ook niet echt heel goed. Naast het saaie verhaal, is de gameplay ook niet echt iets bijzonders. Je moet vaak de nodige afstand afleggen om het volgende punt te bereiken. Dit hoeft niet zo erg te zijn, maar de snelheid waarmee je personage zich voortbeweegt, is iets waar geen enkele slak jaloers op zou zijn. Gelukkig kun je wel sprinten, alleen werkt dit de helft van de tijd niet zoals het zou moeten. Tijdens je reis van a naar b, kom je af en toe een aantal vijanden tegen. En als we zeggen een aantal, bedoelen we enorm veel. Zoveel zelfs dat het op een gegeven moment gewoon een beetje saai begint te worden. Ook zijn de tegenstanders niet altijd goed te zien, omdat het allemaal vrij donker is. Hierdoor zul je vrij vaak je zoom in moeten schakelen om te kijken waar ze zich bevinden. Vooral dat laatste maakt de bediening vrij onhandig, omdat je steeds moet schakelen.

Space Hulk: Deathwing Enhanced Edition brengt weinig echte veranderingen. De kritiek die het eind 2016 kreeg, blijft voor het grootste gedeelte overeind. Het spel heeft nog steeds last van de nodige bugs. Grafisch gezien ziet het er misschien wel iets beter uit, maar dat alleen is niet genoeg om het naar een hoger niveau te tillen. Het verhaal blijft middelmatig en de gameplay is gewoonweg saai. Alleen als je groot fan bent van het Warhammer 40,000-universum of first-person shooters, is een aankoop misschien te rechtvaardigen, maar in alle andere gevallen is het de moeite niet waard.