Super Chariot

Super Chariot is een unieke en slimme puzzel-platformer. Hoewel je het alleen kunt spelen, is het toch een stuk leuker met z'n tweeën.

In 2014 verscheen de platformgame Chariot voor onder andere de PlayStation 3, PlayStation 4 en Xbox One. Voor die laatste console was het spel zelfs gratis beschikbaar voor iedereen met een Games with Gold-abonnement. Een jaar later kwam er ook nog een versie voor de geflopte Wii U. Ondanks dat het op veel verschillende platformen verschenen is, kan het zijn dat je het toch over het hoofd hebt gezien. Daarom krijgen Switch-bezitters nogmaals een kans om kennis te maken met deze unieke co-op-game. Super Chariot bevat naast het spel uit 2014 ook nog de DLC Royal Gadget Pack. De DLC stelt niet heel veel voor, maar een klein extraatje is nooit mis. De fysieke versie wordt geleverd met de originele soundtrack. De vraag is natuurlijk of het allemaal wel de moeite waard is.

De koning is dood, lang leve de koning. Want hoewel hij overleden is, speelt hij wel een flinke rol in het verhaal. Zijn dochter heeft de opdracht gekregen om samen met haar verloofde op zoek te gaan naar een laatste rustplek voor hem. Het lichaam van de koning wordt vervoerd in een klein rijtuig dat je over verschillende obstakels moet zien te krijgen. Dit kun je doen door te duwen of door te trekken aan het touw. Ondertussen moet je zoveel mogelijk rijkdommen zien te verzamelen die her en der verspreid liggen, maar er liggen vijanden op de loer die ook interesse hebben in diezelfde juwelen.

Het concept is vrij simpel, maar toch redelijk uniek. Super Chariot is een puzzel-platformer, alleen is het nu de bedoeling om een rijtuig van platform naar platform te vervoeren en niet alleen jezelf. De uitdaging zit ook in verschillende soorten oppervlakten. Zo zijn er stukken waar je wagentje wel overheen kan rijden, maar jij niet en andersom. Zo moet je op sommige stukken onder het rijtuig hangen en vervolgens slingeren om aan de overkant te komen. Dit alles zet je regelmatig flink aan het denken. Naast puzzels moet je natuurlijk ook gewoon veel rennen en springen. Ook hierbij zul je het wagentje moeten gebruiken om afstanden te overbruggen, bijvoorbeeld door eraf te springen terwijl hij door de lucht vliegt. Het is leuk om te zien hoeveel mogelijkheden de toevoeging van een rijtuig met zich meebrengt.

Natuurlijk kun je Super Chariot alleen spelen, maar je ziet dat het echt gemaakt is met co-op in het achterhoofd; sommige puzzels zijn namelijk een stuk eenvoudiger met z’n tweeën. Zo kan je partner aan het wagentje blijven hangen terwijl jij hem omhoog trekt. Er zitten zelfs stukken in het spel die je in je eentje helemaal niet kunt doen, deze plekken zijn aangegeven met borden. Het spelen met een partner is natuurlijk altijd leuker, maar in dit geval voegt het ook zeker iets toe.

Met de gameplay zit het dus wel goed en ook de rest is dik in orde. De visuele stijl is simpel, maar past goed in het geheel. Regelmatig komen er wat cutscenes voorbij die voorzien zijn van leuke dialogen tussen de verschillende personages. Verwacht geen diepgaand verhaal of complexe personages, maar het is zeker aangenaam om naar te kijken. Dat komt vooral omdat het allemaal niet te serieus is.

Super Chariot is een unieke game met slimme puzzels en leuke dialogen. Je kunt het alleen of samen spelen, maar je kunt merken dat het vooral voor co-op gemaakt is. Dat is eigenlijk ook het enige echte minpunt, want niet iedereen heeft de beschikking over een co-op-partner. Super Chariot is toch een absolute aanrader, vooral wanneer je het met z’n tweeën doet.