Preview: The Sinking City

Thom van den Hork, 12 juni 2018
Profiel
The Sinking City zag er erg interessant uit op basis van de demo. Het heeft nog het nodige werk nodig, maar er is nog tijd genoeg.

Niet elke game krijgt de aandacht die het verdiend. The Sinking City is waarschijnlijk een van die spellen. Deze titel wordt ontwikkeld door Frogwares, die we vooral kennen van Sherlock Holmes: The Devil’s Daughter en Sherlock Holmes: Crimes and Punishments. Op 30 mei kregen wij alvast een voorproefje van hun nieuwste titel tijdens de Bigben Week in Parijs.

Bij de start van het spel wordt duidelijk gemaakt wat de belangrijkste punten zijn: open wereld, onderzoeken en Lovecraft. Met andere woorden: je zult een onderzoek moeten verrichten in een open wereld die gebaseerd is op de boeken van H.P. Lovecraft. Deze schrijver staat bekend om zijn bijzondere en duistere wezens, met als absolute hoogtepunt Cthulhu. In The Sinking City stap je in de huid van een privédetective die aankomt in de stad Oakmont, Massachusetts. Deze stad wordt geteisterd door overstromingen van bovennatuurlijke oorsprong. Dit alles speelt zich af in de jaren ’20, de tijd waarin H.P. Lovecraft nog in leven was.

Helaas mochten we niet zelf aan de slag met die game, maar kregen we een uitgebreide demo. Waarom dit was, is niet helemaal duidelijk, maar aangezien het spel pas over zo’n acht maanden uit zal komen, was het waarschijnlijk nog niet goed genoeg. The Sinking City bestaat uit een hoofdmissie en verschillende zijmissies. Het is bedoeling om te achterhalen waar de overstromingen vandaan komen. Hiervoor zul je met mensen moeten praten en op zoek moeten gaan naar aanwijzingen. De wereld waarin dit alles moet gebeuren is open. Je kunt dus gaan en staan waar je wilt. Hierbij wordt je ook niet aan je handje vastgehouden en je ziet dus ook niet waar je heen moet gaan. Hier hebben de ontwikkelaars bewust voor gekozen. Gelukkig is er wel een grote kaart aanwezig en hoef je dus niet te verdwalen. Mocht je het wel fijn vinden om een richting in beeld te hebben, kun je ervoor kiezen om een marker te plaatsen. Het zag er allemaal goed uit en de bediening leek niet al te moeilijk. We zullen alleen wel moeten afwachten of het niet uit gaat lopen in een soort van doolhof waarin je eindeloze rondjes loopt.

Naast het onderzoeken van objecten en het praten met mensen, zul je ook de nodige wezens tegenkomen. Je hebt een pistool tot je beschikking en kunt er dus voor kiezen om ze om te brengen. Je beschikt overigens niet over eindeloze ammunitie, dus je zult soms ook gewoon moeten proberen om stiekem om de monsters heen te lopen. Dit doet af en toe wel wat denken aan The Last of Us en laten de ontwikkelaars nou net heel veel inspiratie uit deze game hebben gehaald. De game draait voor het grootste gedeelte wel om het onderzoeken en wat je onderzoekt heeft ook invloed op het verloop van de zijmissies. Zo kregen wij een missie te zien waarin je een kamer binnenliep en gevangen werd genomen. Dit resulteerde niet in de dood, maar de ontwikkelaar gaf aan dat je het had kunnen voorkomen door vooraf meer onderzoek te doen. Het is leuk om te zien dat dezelfde missie op meerdere manieren kan verlopen.

Grafisch gezien was het in orde, maar het was nog niet het beste wat de huidige generatie te bieden heeft. Ook was de wereld nog wat leeg, maar dat is ook precies een punt waar de laatste paar maanden aan gewerkt gaat worden. Hoe de besturing zal zijn, is op dit moment dus nog niet duidelijk.

The Sinking City zag er erg interessant uit en wij kijken dan ook heel erg uit naar het uiteindelijk resultaat. Een echte releasedatum heeft het spel nog niet gekregen, maar het zal hoogstwaarschijnlijk in de eerste helft van 2019 verschijnen voor PlayStation 4, Xbox One en pc.