Aragami: Nightfall

Aragami: Nightfall is vooral meer van hetzelfde. Daar is helemaal niets mis mee als je van het origineel hield en graag meer levels zou doorlopen. Mocht je echter iets missen in het basisspel, dan zul je dat hier ook niet vinden.

Zo’n twee jaar geleden verscheen uit het niets Aragami, een stealth-game die écht alleen om de stealth zou draaien. Er zijn namelijk genoeg games vandaag de dag waarbij je, na ontdekt te zijn, je toch overal een weg uit kan knallen. Hierdoor was Aragami een aangenaam verfrissende ervaring, maar toch zorgde toen met name de technische problemen ervoor dat het spel nooit echt als spectaculair werd gezien. Nu is het tijd voor de eerste uitbreiding in de vorm van Aragami: Nightfall.

Deze DLC brengt vier nieuwe hoofdstukken (levels) met zich mee en deze doorloop je met drie nieuwe vaardigheden. Ook kun je kiezen uit twee verschillende speelbare personages.

Nog altijd zorgen met name de visuele stijl en de geluidseffecten ervoor dat je je al heel snel in het ouderwetse Japan waant. Toch wordt helaas de magie op dat vlak wel steeds verbroken. De technische mankementen waar het spel mee kampte bij de oorspronkelijke release, zijn nog steeds gedeeltelijk aanwezig. Het gaat voornamelijk om de framerate die nog steeds niet zo lekker loopt, waardoor je toch te vaak blijft denken: “Oh nee, ik ben niet in het mysterieuze Japan, maar ik ben een spel aan het spelen met haperige beelden.” Dat is jammer, maar zal de pret toch niet bederven.

De vier nieuwe missies zorgen namelijk voor een paar uurtjes extra speelplezier en ook de nieuwe vaardigheden zorgen voor een frisse wind. Echter houdt deze frisse wind niet aan en merk je al vrij snel dat de gameplay van Aragami: Nightfall voor 99% hetzelfde is gebleven als in het basisspel. Ook voegt het verhaal eigenlijk weinig toe aan de al bekende sfeer en de twee speelbare personages zorgen voor niets meer dan af en toe een net iets andere dialoog.

Dit is allemaal niet zo negatief als het misschien op het eerste gezicht klinkt; de gameplay van Aragami was namelijk prima. Een paar extra levels als speeltuin, daar is dus niets mis mee. Door het feit dat écht nieuwe gameplay mist en het verhaal niets bijzonders is, is deze DLC helaas geen absolute must-have voor mensen die het origineel vermakelijk vonden. Mocht je echter zo’n grote fan zijn dat je alle oudere levels al uit je hoofd kent, dan zorgen de nieuwe levels voor best wat extra plezier.

Aragami: Nightfall-gameplay