Doorgaan naar artikel
The Crew 2
Stefan Manenschijn
Stefan Manenschijn
Profiel

Conclusie

The Crew 2 lijkt een uitstekende game te gaan worden op basis van onze ervaringen met de closed bèta. De openwereld is wederom immens en lijkt weer garant te staan voor uren speelplezier.

Eind juni komt de opvolger van de openwereld-racer The Crew uit. Om het een en ander te kunnen testen hield Ubisoft afgelopen weekend een gesloten beta, waarin alvast een select groepje met The Crew 2 aan de slag kon. Een uitstekende kans voor ons om de game eens aan de tand te voelen en te kijken hoe het ervoor staat, een kleine maand voor de release.

De eerste editie van The Crew was een veelbelovende game die zijn verwachtingen helaas niet helemaal waarmaakte. De besturing was niet al te best en ook grafisch hield het niet echt over. Complimenten waren er wel voor de grote wereld, die een verkleinde versie van Noord-Amerika besloeg.

Die wereld steelt in het tweede deel wederom de show. Er is zo onwaarschijnlijk veel te zien en te verkennen dat je alleen met rondrijden al wel even zoet bent. Doordat de map wederom heel Noord-Amerika beslaat, zijn de omgevingen daarnaast ook erg gevarieerd. Helaas valt op dat dit wederom zijn tol eist met een erg wisselende grafische ervaring. Waar de game in het begin erg veel indruk maakt en er zeker een stuk beter uitziet dan deel een, valt na verloop van tijd wel op dat niet alles evenveel aandacht heeft gekregen. Zo zagen we regelmatig vrij kale vlakten en spotten we her en der ook wel wat textures in een te lage resolutie. Dat neemt overigens niet weg dat The Crew 2 er over het algemeen uitstekend uitziet. De vraag is alleen of men misschien niet een iets kleiner gebied had moeten pakken en dat wat gedetailleerder in had kunnen vullen.

The Crew

Als we kijken naar de grootste vernieuwing, dan is dat zeker het toevoegen van verschillende voertuigtypes. Niet langer ben je beperkt tot auto’s, maar als je dat even beu bent, stap je vrolijk op de motor en ditmaal is het zelfs mogelijk om je per boot of vliegtuig te verplaatsen. Zeker met die laatste optie hebben we ons uitstekend vermaakt. Het voelt geweldig om met je vliegtuigje de map te verkennen en ondertussen de meest dwaze stunts uit te halen. Denk daarbij aan onder bruggen doorvliegen, landen op een stadion of veel te laag over Miami Beach scheren. Zonder ook maar een race gedaan te hebben, hebben wij ons uren vermaakt.

Qua gameplay is het weer zo arcade als je het maar krijgen kunt. Verwacht niet dat je ook maar een kilometer per uur zachter gaat als je een lantaarnpaal omver rijdt en eigenlijk valt alles om alsof het van toiletpapier is gemaakt. Dat maakt het rijden wel erg relaxed, maar werkt wel het risico in de hand dat het allemaal wel erg simpel wordt. Ook was de toepassing niet helemaal consistent, waardoor we soms wel ineens stil kwamen te staan tegen een object waarvan we dat niet verwacht hadden.

The Crew 2-toekomstplannen

The Crew 2 draait, vergelijkbaar met de Forza Horizon-serie van Microsoft, om populariteit. Haal waanzinnige stunts uit, win races en je zult snel in populariteit stijgen, waardoor je weer mee kunt doen aan spannendere evenementen en showcases. Deze setting werkt prima voor een racegame als deze, al zal het verhaal wederom geen Oscars winnen. Sowieso speelt het spel behoorlijk leentjebuur bij Forza Horizon, zelfs de foto-events hebben een plekje gekregen in The Crew 2.

Zo krap een maand voor de release kunnen we wel stellen dat The Crew 2 een prima game gaat worden die zeker garant zal staan voor de nodige uren speelplezier. De map is wederom fantastisch en er alleen al in rondrijden, is een beleving op zich. De risico’s die we nog wel zien, zijn dat de game misschien iets te makkelijk gaat zijn op termijn en dat er wel genoeg te doen moet zijn om het leuk te houden. Dat laatste lijkt op basis van de closed beta wel goed te zitten, van het eerste zijn we nog niet helemaal zeker.