Old Man’s Journey

Old Man's Journey is een ontzettend fraai vormgegeven puzzelgame en zonder meer een van de bijzonderste titels van 2018 tot nu toe. De puzzels zijn wel wat repetitief en worden nooit bijzonder lastig. Dat ben je echter snel vergeten, wanneer je het volgende prachtige landschap inloopt.

Soms ben je na het zien van een screenshot al helemaal verliefd op een game. Dat gebeurde ons ook bij Old Man’s Journey. De fraaie, getekende stijl trok meteen onze aandacht en met de trailers die daarna kwamen, werd ons enthousiasme alleen maar groter. Sinds kort is de game eindelijk uit en dus is het tijd om eens te gaan kijken of Old Man’s Journey nog meer is dan alleen een fraai schilletje.

Tijdens het spelen volg je het verhaal van een oude, bebaarde man die na het krijgen van een brief besluit zijn rugzak te pakken en erop uit te trekken. Wat volgt is een bijzondere tocht, waarin de man terugblikt op emotionele momenten in zijn leven aan de hand van de verschillende locaties waar je komt.

Old Man's Journey

Dit alles is, zoals we in de inleiding al verklapten, op bijzonder fraaie wijze vormgegeven. Voor je gevoel ben je op ontdekkingsreis door een gigantisch schilderij dat zo in een museum had kunnen hangen. Old Man’s Journey is werkelijk een lust voor het oog. Tel daar de bijzonder mooie en bij vlagen emotionele soundtrack bij en je hebt op dit gebied waarschijnlijk een van de bijzonderste titels van dit jaar te pakken.

Tijdens het beleven van het verhaal, word je ook geacht de nodige puzzels op te lossen. Deze bestaan voornamelijk uit het vervormen van de verschillende lagen van het landschap, om zo een pad te creëren voor de oude man. Dit wordt af en toe afgewisseld met een extra element in de vorm van bijvoorbeeld een kudde schapen die verplaatst moet worden. De puzzels zijn erg leuk en worden gaandeweg steeds een stukje lastiger, al worden ze nooit dermate lastig dat je lang vast blijft zitten op een stuk. Op den duur wordt het wel wat repetitief, maar door de fraaie omgevingen nooit vervelend.

Met een uurtje of twee ben je door Old Man’s Journey heen en dat is natuurlijk niet heel erg lang. Na het voltooien is er eigenlijk ook geen reden om de game nogmaals te spelen. Met een kostprijs van € 9,99 is het spel gelukkig ook niet duur en daardoor wegen bovenstaande punten niet al te zwaar. Voor dat geld krijg je namelijk wel een van de bijzonderste games van dit jaar voorgeschoteld.