The Awesome Adventures of Captain Spirit

The Awesome Adventures of Captain Spirit is een prima opwarmer voor het tweede seizoen van Life is Strange. Als spel is het eigenlijk te kort om er een echt waarde-oordeel aan te geven. De score reflecteert dan ook vooral de interessante personages die Dontnod met Chris en zijn vader heeft neergezet.

Een van de grote verrassingen tijdens de afgelopen E3 was The Awesome Adventures of Captain Spirit. Dit gratis te spelen avonturenspel van Dontnod, de ontwikkelaars van de originele Life is Strange, kwam behoorlijk onverwachts en kreeg voor een gratis spel behoorlijk veel aandacht. Het duurde dan ook niet lang voordat bleek dat het om een prequel zou gaan voor het tweede seizoen van Life is Strange, dat afgelopen week officieel aangekondigd werd. Inmiddels is de game te downloaden en is het tijd om te gaan kijken of het de moeite waard is.

In de game kruipen we in de rol van de negenjarige Chris, die een behoorlijk sterke verbeelding heeft. In zijn fantasie is hij Captain Spirit, een superheld die je bij het starten van de game zelf in kunt kleuren. Hij woont samen met zijn vader in Beaver Creek, Oregon en probeert hem zo goed mogelijk te helpen in en rondom het huis. Dit alles wordt natuurlijk beleefd vanuit het superhelden-perspectief.

Het mooie aan het spel is dat Dontnod er wederom in is geslaagd om twee uitstekende personages neer te zetten. Zowel Chris als zijn vader bevatten een gelaagdheid die we niet vaak tegenkomen in games, iets dat Life is Strange destijds ook al erg goed deed. Hierdoor komen de emotionele momenten in het spel ook bijzonder goed over, aangezien je het gevoel hebt met echte mensen te maken te hebben.

Qua gameplay lijkt het erg op wat we gewend zijn van de Life is Strange-serie. Het draait allemaal om keuzes maken en kleine puzzels oplossen. Zo zul je bijvoorbeeld de outfit van Captain Spirit moeten maken van spulletjes die je rondom het huis moet zoeken. Wat daarbij opvalt, is dat er voor je gevoel veel meer te kiezen is dan in vorige games. Bijna elke interactie bestaat uit verschillende benaderingen, waarbij je ook nog vaak de keus hebt uit een speciale superhelden-actie. Dit is erg leuk gedaan en versterkt het game-gevoel enorm.

Een klein nadeel is dat het spel niet erg lang is. Binnen een uur zie je de aftiteling en dan wordt ook wel duidelijk dat we hier echt met een opwarmertje voor het daadwerkelijke tweede seizoen te maken hebben. Het verklaart ook meteen waarom de game niets kost. Wat wel leuk is, is dat je het een aantal keren zult moeten spelen; de eerste keer dat je de aftiteling ziet, is het namelijk onmogelijk dat je alle opdrachtjes hebt gehaald.

Wat positief opvalt is dat het spel een flinke grafische update heeft gehad ten opzichte van zijn voorgangers. Het is nog steeds onmiskenbaar Life is Strange, maar alles ziet er een stuk overtuigender uit. Dit heeft ondermeer te maken met het feit dat het ontwikkelteam de overstap heeft gemaakt naar de Unreal 4-engine. Zeker de sneeuw ziet er bij vlagen levensecht uit.

Het is nog niet helemaal duidelijk welke rol Chris en zijn vader gaan spelen in het nieuwe Life is Strange-seizoen, maar dat we ze terug gaan zien is wel duidelijk. Met The Awesome Adventures of Captain Spirit heeft Dontnod wederom overtuigende personages weten neer te zetten die ons doen uitkijken naar september, wanneer de eerste aflevering van Life is Strange 2 uitgebracht zal worden.