Mario + Rabbids Kingdom Battle Donkey Kong Adventure

Mario + Rabbids Kingdom Battle Donkey Kong Adventure biedt nieuwe manieren om een gevecht aan te gaan en uiteindelijk ook hetzelfde plezier.

Vorig jaar augustus kwam Ubisoft met het voor de Nintendo Switch exclusieve Mario + Rabbids Kingdom Battle. Het bleek een enorm succes en ook wij gaven de hoogst mogelijk score aan deze nieuwe game. Het was weer eens iets totaal anders ten opzichte van vorige Mario-games. Tijdens afgelopen E3 kregen we de eerste beelden van een uitbreiding te zien, waarvan we al een tijdje wisten dat die eraan zat te komen. Donkey Kong Adventure is de eerste DLC voor Mario + Rabbids Kingdom Battle en waarschijnlijk niet de laatste.

Voor de mensen die het niet weten: Mario + Rabbids Kingdom Battle is geen typische Mario-game, maar heeft meer weg van een spel als XCOM. Je neemt het samen met een groepje op tegen de nodige tegenstanders. Dit doe je in de vorm van turn-based-gevechten. De uitbreiding Donkey Kong Adventure biedt dezelfde soort gameplay, maar dan met andere personages.

In deze eerste DLC worden Mario en Rabbid Luigi vervangen door Donkey Kong en Rabbid Cranky, die weer iets anders kunnen dan wat je gewend bent. Zo kan Donkey Kong grotere afstanden overbruggen dan elk ander personage. Dit kan overigens alleen als er speciale DK-platformen op de grond liggen die weer lianen tevoorschijn toveren. Ook kan de grote aap veel verschillende objecten en ander personages oppakken, meenemen en weer weggooien. Dit alles geeft je de mogelijkheid om gevechten op een andere manier te benaderen dan bij de hoofdgame. Dit maakt het verfrissend en zorgt ervoor dat het niet gewoon weer een paar nieuwe levels zijn. Hetzelfde geldt voor Rabbid Cranky, die erg handig kan zijn tijdens gevechten. Zo heeft hij bijvoorbeeld een special move die ervoor zorgt dat alle tegenstanders in de buurt een hele beurt in een diepe slaap zijn. Beide personages voelen uniek aan en zorgen ervoor dat je Mario en Rabbid Luigi geen moment mist.

Naast de nodige actie, zorgt Donkey Kong Adventure ook voor de nodige humor. In totaal is er bijna twintig minuten aan hilarische cutscenes en dat is veel als je bedenkt dat de hoofdgame bijna dertig minuten had. Ook grafisch gezien is het weer helemaal in orde: het laat zien dat de Nintendo Switch voor behoorlijk mooie beelden kan zorgen. Je kunt gewoon merken dat de ontwikkelaars deze uitbreiding met veel liefde hebben gemaakt.

Mario + Rabbids Kingdom Battle Donkey Kong Adventure is niet zomaar een kleine uitbreiding, maar een DLC zoals we het graag zien. Voor zo’n € 15,- krijg je bijna tien uur aan speelplezier. Het zit vol met scherpe humor en prachtige animaties. Ook bieden Donkey Kong en Rabbid Cranky enorm veel nieuwe mogelijkheden en dat geeft een nieuwe dimensie aan de gevechten. Laten we hopen dat Ubisoft in de toekomst nog meer van dit soort leuke uitbreidingen gaat uitbrengen.