Review: Jurassic World Evolution

Thom van den Hork, 10 juli 2018
Profiel
Jurassic World Evolution ziet er hartstikke mooi uit, maar wordt op bepaalde momenten wel saai. Ook is het jammer dat er geen dino's zijn die kunnen zwemmen of vliegen. Wellicht dat een toekomstige uitbreiding hier verandering in kan brengen.

In 2003 verscheen Jurassic Park: Operation Genesis, een bedrijfssimulatiespel waarin je je eigen Jurassic Park kon bouwen. Het speelde in op de toen zeer populaire Jurassic Park-films. Nu vijftien jaar later is het tijd voor de spirituele opvolger van die game. Gamers kunnen opnieuw aan de slag met het bouwen van een eigen dinopark in Jurassic World Evolution. Of het nog steeds zo leuk en populair is als al die jaren geleden, is natuurlijk nog maar de vraag.

In Jurassic World Evolution is het de bedoeling dat je zelf een park gaat bouwen vol met dino’s. Daar komt natuurlijk meer bij kijken dan alleen maar wat hekken en gebouwen plaatsen. Wat je allemaal moet doen, wordt allemaal uitgelegd in de eerste paar uur van de game. Zo vertelt onder andere Dr. Ian Malcolm (Jeff Goldblum) je over de verschillende mogelijkheden die het spel je te bieden heeft. Je begint je avontuur op Isla Matanceros, een van de in totaal vijf eilanden van Las Cinco Muertes. De meeste gebouwen die nodig zijn voor het functioneren van je park zijn al aanwezig. Door middel van verschillende opdrachten, die horen bij contracten die je afsluit, bouw je langzaamaan een echt park. Zo zul je al vrij snel je allereerste dinosaurus vrijlaten, eerste cadeauwinkel bouwen en hekken plaatsen. Het werkt allemaal zoals je zou verwachten van dit type spel. Alles wat je kunt bouwen, zit verscholen achter een handig menu en behoeft eigenlijk weinig uitleg. Wat niet zo handig is, is dat al deze bouwwerken voorzien moeten worden van stroom. Hier word je aardig aan je lot overgelaten en moet je zelf een beetje uitzoeken hoe je dat voor elkaar krijgt. Maar dat is eigenlijk het enige punt waar het spel niet helemaal duidelijk is.

In het begin heb je natuurlijk niet alle dino’s tot je beschikking. Je begint met een kleine selectie herbivoren en zult DNA moeten verzamelen om alle prehistorische wezens vrij te spelen. Dit doe je door een van je teams op expeditie te sturen. Met een beetje geluk komen ze terug met een verzameling fossielen die volzitten met DNA voor de dino die jij wilt creëren. Wanneer je genoeg genetisch materiaal hebt verzameld, kun je een nieuwe dino uit laten broeden. Wat een leuke toevoeging is, is dat je ook het DNA van de dinosaurussen kunt aanpassen. Hierdoor kun je verschillende varianten van een bepaald type krijgen. Hiervoor zul je wel onderzoek moeten verrichten, wat ook een belangrijk aspect is van het spel. Dit hoeft overigens niet alleen op het gebied van de beesten te zijn, maar je hebt ook onderzoek nodig voor het opwaarderen van bijvoorbeeld je gebouwen. Het laten uitvoeren van een onderzoek is niets meer of minder dan het indrukken van een bepaalde knop en vervolgens wachten tot het voorbij is. De enige uitdaging zit in de volgorde hiervan. Sommige zijn vooral erg leuk, maar niet zo zinvol voor de continuïteit van je park. Het verzamelen van DNA, aanpassen daarvan en uiteindelijk een nieuwe dino op de wereld zetten, is leuk gedaan en is ook gelijk het meest aantrekkelijk van het spel. Het is wel erg jammer dat het zich beperkt tot de soorten die op het land leven. De films zitten vol met vliegende en zwemmende dinosaurussen, maar die zijn in het spel niet terug te vinden. Hopelijk komt Frontier Developments ooit met een DLC die dit gaat toevoegen.

Na het uitbroeden van een dinosaurus houdt je taak niet op. Je zult de zorg moeten dragen voor de wezens die op je eiland loslaat. Ze kunnen namelijk ontsnappen, en de bezoekers van je park in gevaar brengen, maar ze kunnen bijvoorbeeld ook ziek worden. Je zult op dat moment een van je teams erop af moeten sturen om de patiënt weer beter te maken. Ook hier is weer onderzoek vereist om bepaalde ziektes te kunnen genezen. Ook zijn de verschillende dino’s niet altijd even lief voor elkaar en zullen ze regelmatig met elkaar gaan vechten, aan jou de taak om ervoor te zorgen dat ze weer vriendjes worden.

Eigenlijk zit alles in Jurassic World Evolution best goed in elkaar, maar het heeft te kampen met een zeer ernstig probleem: het is regelmatig behoorlijk saai. Je bent de helft van de tijd bezig met wachten. Je moet wachten tot je onderzoeksteam terug is van expeditie, wachten tot je onderzoek voltooid is, wachten tot je gebouw klaar is, wachten tot je dino vrijgelaten kan worden etcetera. Nu is wachten natuurlijk inherent aan het genre van het spel, maar Jurassic World Evolution weet het wachten ook niet heel erg aangenaam te maken.

Jurassic World Evolution ziet er heel erg mooi uit en de eerste paar uur kijk je je ogen uit. Er zitten bijna vijftig verschillende soorten dinosaurussen in en deze kun je ook nog eens aanpassen door middel van het knoeien met hun DNA. Het is jammer dat je alleen maar beesten kunt creëren die op het land leven en niet in de lucht of het water. Dit is natuurlijk wel mogelijk met een eventuele DLC in de toekomst. Het spel heeft eigenlijk maar een echt probleem en dat is gelijk ook vrij groot, het is op sommige momenten behoorlijk saai. Dit komt omdat je op heel erg veel handelingen moet wachten, terwijl er voor de rest weinig spannende dingen gebeuren in je park. Jammer, want het spel heeft alle juiste ingrediënten aan boord, maar weet ze op de een of andere manier niet te combineren tot een hele goede game.