Den of Thieves

Den of Thieves is een puike actiefilm en zeker goed voor een avond vermaak. Helaas weet regisseur Christian Gudegast de film niet naar een hoger plan te tillen, waardoor het nooit meer wordt dan dat.

De bankroversbende van Ray Merrimen (Pablo Schreiber, American Gods) heeft het gewaagde plan opgevat om de centrale bank van Amerika, de “Federal Reserve”, te overvallen. Iets dat nog niet eerder in de geschiedenis gelukt is. Om dit echter te laten slagen, zal hij wel moeten afrekenen met het team van sheriffs onder leiding van “Big Nick” O’ Brien (Gerard Butler, 300, Law Abiding Citizen), dat er eenzelfde gewelddadige manier van werken op nahoudt. Een harde strijd barst los tussen de overvallers en de wetshandhavers die misschien wel meer op elkaar lijken dan ze willen toegeven.

Regisseur Christian Gudegast, die we kennen van A Man Apart met Vin Diesel en London Has Fallen, weet van Den of Thieves een prima actiefilm te maken. De geweldig geschoten shoot-outs en flitsende beelden zorgen voor een behoorlijk spektakel. Gecombineerd met het feit dat ook hier goed en slecht niet als zwart wit wordt weergegeven, doet de film bij vlagen denken aan bijvoorbeeld Heat, al weet het dat niveau eigenlijk nooit te halen.

Den of Thieves Foto: The Searchers

De acteerprestaties zijn daar voor een groot deel verantwoordelijk voor. Het groepje stoere mannen lijkt voornamelijk uitgezocht op hun imponerende voorkomen en niet op hun acteerkwaliteiten. Waar beide teamcaptains nog een aardige prestatie neerzetten, weet de rest van de acteurs amper het hoofd boven water te houden. Zeker Curtis Jackson (50 cent) scoort een ruime onvoldoende als Enson Leveaux. Hij weet een van de meest emotionele momenten van de film op een dusdanige manier te verstieren dat de tranen je bijna over de wangen lopen; van het lachen welteverstaan en dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn.

Ook het creëren van een geloofwaardige achtergrond voor de personages is iets waar Den of Thieves tekortschiet. Zo zien we op een gegeven moment dat de vrouw van Big Nick hem verlaat, samen met de kinderen. Echter wordt dit nergens serieus opgevolgd, waardoor het niet de lading krijgt die het hoort te hebben. Zo zit de film vol met dit soort situaties die eigenlijk nergens toe leiden.

Gelukkig is zoals gezegd de actie wel dik in orde en dat zorgt er samen met de puike soundtrack voor dat Den of Thieves nog steeds een film is die de moeite van het bekijken zeker waard is. Helaas weet regisseur Christian Gudegast er niet meer van te maken, terwijl dat er zeker wel in had gezeten.