Sonic Mania Plus

De Encore-modus in Sonic Mania Plus biedt niet heel erg veel vernieuwingen. De nieuwe personages zijn leuk om mee te spelen, maar de levels zijn nagenoeg gelijk aan het origineel. Mocht je Sonic Mania de eerste keer gemist hebben, dan is dit wel de meest complete versie die je kunt, nee moet aanschaffen.

Eind vorig jaar verscheen Sonic Mania al voor de PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch en pc. Het bleek een groot succes, want blijkbaar zaten gamers te wachten op een Sonic-game in de oude stijl die we kennen van de SEGA Mega Drive. Sonic Mania Plus is de definitieve versie van Sonic Mania met een aantal extra’s; zo heb je nu de beschikking over de nieuwe Encore-modus en bevat de fysieke versie nog een mooi art book. Is deze Plus-versie de moeite waard of kun je deze laten schieten?

Sonic Mania Plus

Even voor de mensen die Sonic Mania gemist hebben: het spel bevat oude en nieuwe levels in de stijl van de eerste drie Sonic-games die destijds uitkwamen voor de SEGA Mega Drive. Grafisch gezien blijft het enorm trouw aan die klassiekers en lijkt het alsof het zo is weggelopen uit de jaren ’90. Ook de besturing is nagenoeg hetzelfde gebleven en het voelt misschien zelfs nog wel iets beter dan toen. Dat de oude levels goed waren, wisten we natuurlijk al, maar de nieuwe levels zijn minstens even goed. Op de een of andere manier krijg je meer het gevoel de volledige controle te hebben over Sonic. De vroegere spellen gaven je soms meer het idee dat het spel jou aan het besturen was. Gelukkig hebben de ontwikkelaars nu de juiste balans gevonden tussen snelheid en controle. En dat maakt van Sonic Mania gewoon een hele goede game, zeker wanneer je al fan was van de originele spellen.

Sonic Mania Plus bevat een nieuwe modus, genaamd Encore. Hierin speel je nagenoeg dezelfde levels als in Sonic Mania, maar met een aantal kleine verschillen. Deze zijn zo klein dat het de meeste gamers waarschijnlijk niet eens zal opvallen. Denk bijvoorbeeld aan springveren die verdwenen zijn, waardoor je een andere route zult moeten kiezen. Het meest interessante zit eigenlijk in de toevoeging van twee nieuwe personages: Mighty the Armadillo en Ray the Flying Squirrel. Mighty kan dwars door obstakels heen met zijn kracht en Ray kan een tijdje blijven zweven. Deze speciale vaardigheden brengen eigenlijk de meeste vernieuwing en zorgen voor meer variatie dan de levels zelf. In Encore-modus speel je met z’n tweeën, Sonic met Mighty of Sonic met Ray. Je kunt met een simpele druk op de knop wisselen, wanneer dat nodig is. Het is jammer dat de nieuwe modus niet wat meer vernieuwingen met zich meebrengt, maar Ray en Mighty maken gelukkig een hoop goed.

Sonic Mania Plus

Sonic Mania Plus is misschien wel een van de beste Sonic-games tot nu toe, zeker wanneer je grote fan bent van de originele trilogie. Alleen voor het basisspel zou je het al moeten aanschaffen. De nieuwe Encore-modus biedt eigenlijk niet zo heel veel vernieuwing, het zijn dezelfde soort levels met een paar kleine aanpassingen. Gelukkig zijn de twee nieuwe personages Ray en Mighty wel leuk om mee te spelen. Mocht je Sonic Mania destijds niet hebben aangeschaft dan is nu wel het moment, want ook al is de nieuwe modus niet zo bijzonder, het geheel is gewoon erg goed.