Katie Says Goodbye

Katie Says Goodbye is een uitstekend in elkaar gezet drama. Olivia Cooke steelt de show als de naïeve Katie die ondanks alles nooit de hoop verliest. De film is emotioneel wel behoorlijk zware kost en de uitstekende acteerprestaties versterken dit nog meer..

De jonge Katie (Olivia Cooke, Ready Player One, Bates Motel) heeft het niet makkelijk: ze woont samen met haar moeder in een trailerpark in Arizona en probeert de touwtjes aan elkaar te knopen met haar baantje bij een truck-stop. Dit levert echter niet genoeg op, waardoor ze in haar vrije uurtjes bijklust als prostituee. Op die manier probeert ze haar droom bij elkaar te sparen: een nieuw leven in San Francisco. Wanneer ze echter verliefd wordt op de stille automonteur Bruno, lijkt haar leven helemaal op te bloeien, maar schijn bedriegt.

Katie Says Goodbye is geen vrolijke film en bij vlagen zelfs behoorlijk zware kost. Het leven van Katie is er niet een van rozengeur en maneschijn en dat laat regisseur Wayne Roberts goed merken. De vervelende gebeurtenissen volgen elkaar in rap tempo op en gaan van kwaad tot erger. Zelfs bij de beginnende relatie met Bruno voel je al dat dit niet lang goed kan gaan. Wat wel af en toe vreemd voelt, is dat Katie hierbij zelf altijd haar tikkeltje naïeve zelf blijft, die nooit het vertrouwen in de mensheid verliest. Gelukkig weet Olivia Cooke dit op een natuurlijke manier te brengen, waardoor het nooit storend wordt en altijd geloofwaardig blijft. Het zorgt er meteen voor dat je met het arme meisje mee gaat leven, wat de impact van de gebeurtenissen des te voelbaarder maakt.

Katie Says Goodbye Foto: Remain in Light

Sowieso zit het qua acteerwerk wel goed in Katie Says Goodbye. Meest opvallend hierbij zijn de trucker Bear (Jim Belushi, The Ghost Writer), die als een soort vaderfiguur voor het hoofdpersonage optreedt en de eigenaresse van de truck-stop (Mary Steenburgen, Last Vegas), die eigenlijk de enige echte vriendin is die Katie heeft.

Wayne Roberts laat zien een uitstekende regisseur te zijn. Hij neemt de tijd om het scenario netjes neer te zetten, maar geeft op het juiste moment gas om de neerwaartse spiraal op het laatst de juiste intensiteit te geven. De uitstekend gekozen muziek draagt hier ook zeker aan bij. Het maakt van Katie Says Goodbye een film die je nog wel een even bezighoudt, zelfs nadat de aftiteling al lang is afgelopen.