Yakuza 0 pc-versie

Yakuza 0 is een geweldige game. De pc-port doet weinig bijzonders, maar ziet er fraai uit en loopt zelfs goed op de minder krachtige computers. Met een zacht prijsje is het dé uitgelezen kans om de Yakuza-reeks eindelijk een bezoekje te brengen.

De Yakuza-reeks wordt altijd goed ontvangen, wij zijn zelf grote fans, maar toch krijgt het niet altijd zoveel aandacht van het grote publiek als zou mogen. Sega blijft toch druk bezig met deze franchise en is nu gekomen met de Yakuza 0 pc-versie.

Yakuza is een apart geval. Het spel neemt zichzelf op de oppervlakte niet al te serieus. Je kunt bizarre karaoke-nummers zingen en alle rare fratsen van het nachtleven in Japan zien. Ook zit er genoeg over-the-top-humor in het spel, zoals wanneer je je een weg door een gebouw vecht en elke gesloten deur openmaakt door er een vijandige yakuza doorheen te rammen. Het zijn dingen die zo overdreven zijn, dat het eigenlijk een heel komisch effect begint te krijgen.

Toch doe je het spel enorm te kort als je niet zou zeggen dat het ook een hele serieuze kant heeft. Het verhaal wordt verteld via enorm lange cutscenes. Soms zit je een uur te spelen en kan gemakkelijk meer dan de helft daarvan uit cutscenes bestaan. Echter voelt dit nooit vervelend. Het stijltje van Yakuza 0 is geweldig en het verhaal is interessant, met name door de imposante personages. De dialogen voelen niet als vervelende obstakels om verder te kunnen spelen, maar als een beloning na het winnen van een gevecht of het bereiken van een nieuw punt.

De gevechten lijken in eerste instantie bijzonder eenvoudig. Met een paar basiscombo’s kom je al een heel eind, maar wie verder kijkt, vindt toch een boel nuances. Zo heb je verschillende vechtstijlen en kun je je personages nieuwe vaardigheden leren of upgrades geven door er geld in te stoppen. Dit geeft het vechten nét dat extra beetje dynamiek, waardoor het spannend blijft.

Maar genoeg over de game zelf, want voor de uitgebreide bespreking daarvan kun je onze oorspronkelijke review van vorig jaar lezen. Laten we het specifiek hebben over de pc-port. Dit is heel aardig gedaan. Niet alleen heeft het spel 4K-ondersteuning en 60fps, maar ook is het belangrijk om de optimalisatie van de game te noemen. Je hebt helemaal geen beest van een pc nodig om deze game op goede settings te draaien en 60fps te halen en dat is ook wat waard. Hierdoor is het spel toegankelijk voor veel mensen, in plaats van alleen de mensen met een monster van €1500.

Het spel wordt gestart met de zin “Real yakuza use a gamepad”, maar zelfs met muis en toetsenbord is het te doen als je écht geen keuze hebt. Met name in gevechten is het hebben van de joystick wel erg fijn, dus alhoewel het niet hoeft, raden ook wij het gebruik van een echte controller aan.

Al met al is er weinig bijzonder aan deze port, maar alles werkt gewoon heel degelijk en het spel draait bijzonder goed, zelfs op de minder krachtige installaties. Combineer dit met het feit dat het gaat om de prequel van de Yakuza-franchise en een bijzonder zacht prijsje van €20, ze hadden een hoop meer kunnen vragen, en je hebt een ideaal instappunt. Dus mocht je het altijd al een kans hebben willen geven, maar je altijd een beetje verloren gevoeld hebben, dan is de Yakuza 0 pc-versie een perfect begin.