The Walking Dead: The Final Season – Episode 1

Done Running geeft een prima opzet voor het laatste seizoen van The Walking Dead. De game geeft je meer vrijheid dan voorheen en dat is een prima wijziging. Ook op het gebied van sfeer en graphics zijn flinke stappen gezet.

Na vier seizoenen komt er met The Walking Dead: The Final Season een einde aan het verhaal van Clementine. Telltale Games lijkt hiermee niet de fout te begaan die de makers van de tv-serie hebben gemaakt: te lang doorgaan. Clementine draagt inmiddels zorg voor een klein jochie, genaamd AJ, die we kennen uit het vorige seizoen. We ontmoeten de twee wanneer ze bij een verlaten woning op zoek zijn naar eten. Nadat dit uit de hand loopt, worden ze gered door een nieuwe groep, bestaande uit alleen maar kinderen. Het lijkt erop dat Clementine en AJ weer een veilige plek hebben gevonden, maar al gauw worden beide weer voor onmogelijke keuzes gesteld.

The Walking Dead: The Final Season

Waar Telltale-games voorheen eigenlijk meer interactieve films waren, met af en toe een klein stukje afwisseling, heb je in deze eerste aflevering van het laatste seizoen een stuk meer vrijheid en zitten er veel meer stukjes echte gameplay in. Zo zul je het regelmatig opnemen tegen een horde zombies, die voor de verandering voor een redelijk pittige uitdaging zorgen. Het maakt dat The Final Season meer voelt als een game en minder als een film. Iets dat een zeer goede verbetering is, want het voelt nu nog meer alsof jij degene bent die de touwtjes in handen heeft.

Iets anders dat sterk verbeterd is, is de stijl van de graphics. De beelden lijken nu echt bij vlagen weggelopen uit een stripboek en de gekozen camerastandpunten, gecombineerd met de uitstekende muziek, dragen sterk bij aan een filmisch gevoel. Het maakt de game meteen een stuk sfeervoller. Helaas blijven een aantal euvels van de Telltale-engine overeind. Zo zien we nog regelmatig haperingen en staat Clementine vaak even stil bij het starten van een scène. De problemen zijn niet onoverkomelijk, maar wel jammer, zeker gezien ze al zo lang bestaan.

Hoewel de personages in de nieuwe gemeenschap redelijk cliché zijn, weet Telltale er wel meer van te maken dan simpele opvulling. Terwijl je ze beter leert kennen, blijken ze allemaal hun eigen verhaal en beweegredenen te hebben om bij elkaar te blijven. Erg memorabel worden ze nooit, al is dat misschien ook al iets te veel gevraagd voor een eerste aflevering in een nieuw seizoen.

Done Running geeft een prima opzet voor het laatste seizoen van de The Walking Dead-gamereeks. Er lijkt genoeg in het vat te zitten voor wederom de nodige spannende momenten en sterke verhaallijnen. We hopen daarbij dat we ook in de komende afleveringen de vrijheid voelen die deze episode met zich meebracht.