Doorgaan naar artikel
Rage 2 en The Elder Scrolls: Blades
Thom van den Hork
Thom van den Hork
Hoofdredacteur / Lead Developer
Profiel

Conclusie

Rage 2 was in deze demo al behoorlijk indrukwekkend. Het schieten, de speciale krachten en de boemerang zorgen ervoor dat de gameplay anders is dan Doom. Dat is positief, want aan één Doom hebben we voorlopig genoeg. Het kleine stukje van The Elder Scrolls: Blades dat we hebben kunnen spelen, zag er al best goed uit, maar het was te weinig om echt goed te kunnen beoordelen. Het is dus even wachten op de eerste echte versie.

Het vervolg op Rage lekte helaas vroegtijdig uit door een fout van Walmart Canada. Gelukkig zijn we dat inmiddels alweer vergeten, want bijna alle games die op die lijst stonden, zijn inmiddels wel bekend. Tijdens Gamescom 2018 kregen wij alvast een voorproefje bij de stand van Bethesda en hebben wij de demo van Rage 2 gespeeld. Daarnaast had de Amerikaanse uitgever ook nog The Elder Scrolls: Blades meegenomen om aan de pers te laten zien.

Voordat we onze handen vuil mochten maken, kregen we eerst een introductievideo te zien waarin de verschillende elementen van de game werden uitgelegd. Wie denkt dat Rage 2 net zoiets is als Doom komt bedrogen uit. In Doom is schieten de voornaamste manier om een einde te maken aan het leven van je tegenstanders. In Rage 2 is schieten zeker een groot onderdeel, maar alleen daarmee ga je het waarschijnlijk niet redden.

Je hebt namelijk ook nog de beschikking over een aantal Nanotrite Powers. Zo is er de Slam, een flinke sprong in de lucht om vervolgens keihard op de grond neer te komen, waarmee je een flink aantal tegenstanders tegelijk kunt uitschakelen. Ook kun je je tegenstanders op flinke snelheid benaderen en ze vervolgens een harde stoot geven, wat er meestal voor zorgt dat het gedaan is met ze. Naast de geweren en speciale krachten heb je ook nog de beschikking over een soort van boemerang. Hiermee kun je vijanden uitschakelen die niet gewoon te bereiken zijn, zoals wanneer ze zich achter een muur verschuilen.

De geweren die wij hebben geprobeerd, twee stuks, waren vrij standaard, maar voelen heel vertrouwd aan. Het was even wennen aan de Nanotrite Powers en de boemerang, maar ook deze zijn een enorme toevoeging aan je arsenaal. De gameplay is heerlijk snel, iets dat je ook kent van de Doom-franchise. Daarnaast is het grafisch gezien dik voor elkaar en belooft Rage 2 een prachtige shooter te worden waar wij heel erg naar uitkijken. Rage 2 zal helaas pas volgend jaar verschijnen.

Na onze Rage 2-sessie mochten wij plaatsnemen op een krukje aan een tafeltje waar een mobiele telefoon en hoofdtelefoon lagen. The Elder Scrolls: Blades is namelijk een mobiele game. Wij kregen toegang tot twee verschillende gebieden die we allebei tot het einde hebben gespeeld. De gameplay van The Elder Scrolls: Blades is vrij simpel: je loopt wat rond en stuit regelmatig op de nodige tegenstanders. Op het moment dat ze dichtbij zijn, begint het gevecht. Je kunt aanvallen door je vinger een korte tijd op het scherm te houden tot er een gouden cirkel verschijnt, daarna laat je los en voer je de aanval uit.

De tegenstanders zullen ook aanvallen uitvoeren en deze kun je blokkeren met je schild. Hiervoor moet je een klein knopje aan de linkerkant indrukken. Helaas is het knopje zo klein, dat we regelmatig verkeerd zaten. Ook was het lastig om snel te schakelen tussen aanvallen en verdedigen, dit bleef zo zelfs na de nodige oefening. Naast de gewone aanval waren er ook nog speciale aanvallen die je kon activeren door een simpele druk op een knop. Het was in ieder geval goed om te zien dat de besturing redelijk voor de hand ligt en weinig uitleg vereist. Bethesda heeft nog het nodige werk te verzetten voor de release van deze game, maar het bevindt zich dan ook nog in Early AccessThe Elder Scrolls: Blades lijkt op het eerste gezicht een interessante game en wij zijn benieuwd naar de eerste echte versie.