Tyler: Model 005

Tyler: Model 005 is eigenlijk best een leuke puzzel-platformer met wat RPG-elementen. Het wordt echter tegengehouden door een slecht camera-systeem en een besturing die niet altijd optimaal is.

Tyler: Model 005 vertelt het verhaal van de robot Tyler. Hij komt door een storm weer tot leven, maar is zijn geheugen kwijtgeraakt. Hij wil graag weten waar hij vandaan komt en wat er met zijn maker gebeurd is. Stukje bij beetje krijgt hij weer delen van zijn geheugen terug en met behulp van een aantal andere robotjes probeert hij zijn missie te voltooien.
Het verhaal is niet iets heel spectaculairs, maar wordt op een leuke manier gebracht door middel van cutscenes. Het bevat de nodige humor en duurt gelukkig ook allemaal niet al te lang. Het zorgt er in ieder geval voor dat Tyler niet zomaar een geinige robot is die kan springen, maar een personage met een achtergrondverhaal.

Platformers moeten het over het algemeen niet hebben van een steengoed verhaal, maar eerder van de gameplay. Over het algemeen zit dit bij Tyler: Model 005 wel redelijk goed in elkaar. Aangezien het verhaal zich afspeelt in de jaren ’50, werkt Tyler op een batterij. Deze wordt opgeladen in het licht, door een tv en zelfs vuurvliegjes. Zodra je in het donker bent, loopt de batterij langzaam leeg en wanneer je batterij helemaal leeg is, ga je dood. In de verschillende kamers, het speelt zich af in en rondom een huis, zijn echter wel lichtbronnen aanwezig die je kunt activeren. Wanneer je alle lampen in een kamer hebt aangezet, kun je dus vrij bewegen door een ruimte. Dit maakt het spel anders dan andere spellen en voegt een leuke nieuwe dimensie toe. In het begin zal het nog wat lastig zijn, maar al snel leer je waar de lichtbronnen zich ongeveer zullen bevinden.

tyler model 005

Tyler kan lopen, springen, klimmen, objecten verplaatsen en vechten. Het is allemaal niet al te ingewikkeld zou je denken. Helaas is dat in de praktijk net iets anders, want het camera-systeem werkt niet echt lekker. Het komt regelmatig voor dat je dwars door Tyler heen kijkt en geen idee meer hebt wat je aan het doen bent. Ook zit je soms vast achter objecten die je niet kunt zien, omdat er iets voor staat. Ook het springen gaat niet altijd zoals jij het zou willen en dat is vooral in het begin heel erg vervelend. Na een tijdje weet je echter wel om te gaan met de beperkingen van het systeem. Het zal er waarschijnlijk wel voor zorgen dat een hoop mensen af zullen haken na het eerste uur. De lange laadtijden tijdens het wisselen van een kamer zullen overigens ook niet echt meehelpen.

Naast de verschillende opdrachten die je moet voltooien, zitten de kamers ook nog vol met items die je kunt verzamelen. Deze kun je gebruiken om Tyler aan te kleden zoals jij dat zou willen. Deze voorwerpen zitten meestal niet op de meest eenvoudige plekken en zorgen ervoor dat je nog wat extra uitdagingen hebt. Het is overigens niet noodzakelijk om dat te doen, maar meer iets extra’s. Daarnaast verdien je ook nog bouten die je kunt gebruiken om Tyler te upgraden. Zo kun je hem sneller laten lopen, klimmen of ervoor zorgen dat hij langer in het donker kan lopen. Deze RPG-elementen maken van het spel meer dan een standaard puzzel-platformer en dat is iets wat wij alleen maar toe kunnen juichen.

Tyler: Model 005 is een leuke platformer met een verhaal dat interessant genoeg is om het te blijven volgen. De verschillende puzzels zijn niet al te moeilijk, maar ook niet zo makkelijk dat het gaat vervelen. De besturing en het camera-systeem van het spel zijn niet zoals het zou moeten zijn en levert vooral in het begin de nodige frustratie op. Daarnaast heeft het ook nog eens behoorlijk lange laadtijden wanneer je wisselt van kamer. Het spel had een stuk beter kunnen zijn dan dat het nu is en dat is gewoon jammer, maar voor nog geen € 10,- zou je het zeker eens kunnen proberen.