The Nun
Patrick van Meijl
Patrick van Meijl

The Nun is een vermakelijke film, zeker voor de mensen die houden van het horror-genre. De goede acteerprestaties van sommigen en de opbouwende spanning zijn de goede punten. Helaas wordt het geheel tegengehouden door een hoop clichés.

The Conjuring is ondertussen een begrip geworden in de horrorfilmwereld. Na twee films en een spin-off, Annabelle, weet ondertussen iedere liefhebber van het genre van het bestaan van deze serie. Nu is er besloten nog een andere spin-off uit te brengen die wat meer in het verleden duikt: The Nun, maar de vraag is natuurlijk of dit de fans tevreden zal houden tot het volgende deel in de hoofdserie.

Het verhaal gaat over een vreemde zelfmoord in een klooster diep in de bossen van Roemenië. Het  is 1952 en veel van de wereld is nog herstellende van de oorlog. Een priester, gespecialiseerd in vreemde goddelijke zaken, wordt samen met een jonge, onervaren non naar het klooster gestuurd. Hier ontdekken zij veel duistere geheimen en zelfs delen van de achtergrond van The Conjuring-serie.

the nun Foto: Warner Bros

De priester genaamd Burke wordt gespeeld door Demián Bichir (The Hateful Eight) en hij zet een prima vertolking neer van een norse priester die al veel heeft gezien. Tegelijkertijd laat hij goed doorschemeren dat hij toch veel om mensen geeft. Op hetzelfde niveau acteert Taissa Farmiga (American Horror Story), die de rol van non Irene vertolkt. Samen zorgen zij voor een leuk duo van ervaren priester en prille non.

Een andere grote rol is weggelegd voor Jonas Bloquet (Elle). Hij speelt een Franse Canadees die in de oorlog naar Roemenië is gegaan om rust te vinden. Helaas beginnen hier de stereotyperende aspecten van een horrorfilm. Hij vertolkt namelijk de rol van de held die op onrealistische momenten opduikt om een semi-leuke grap te maken en de hoofdrolspelers te redden. Dit is misschien leuk voor het film-kijkend publiek dat af en toe wil lachen tussen het schrikken door, maar het doet wel af aan de kwaliteit van het gehele verhaal.

Dat schrikken pakt The Nun best redelijk aan. Er zitten een paar erg goede scènes in die de spanning goed opbouwen. Helaas worden deze erg vaak afgesloten met een cliché jumpscare. Dat is zonde want het zou deze momenten ook kunnen gebruiken om uiteindelijk een grote verrassing aan het publiek te bieden.

De clichés zijn niet het enige probleem van The Nun. Het verhaal ontvouwt uiteindelijk ook in weinig interessants. Het is meer weer het standaard verhaal dat het kwade wordt tegengehouden door het christelijke geloof. Ondertussen hebben we dit al vrij vaak gezien en deze film mist net dat originele om zich te onderscheiden van deze standaard.

Uiteindelijk is The Nun een best vermakelijke film, zeker voor fans van het genre. Het bouwt goed de spanning op en de acteerprestaties van de twee hoofdpersonen zijn prima. Helaas wordt dit tegengewerkt door een mindere acteerprestatie en een aantal horrorclichés waardoor deze film over een tijdje weer vergeten zal zijn. Zonde, want we zien graag eens een echte frisse wind door dit genre, waardoor het meer wordt dan vermakelijk.