Plantronics RIG 300HS

De Plantronics RIG 300HS is een prima instapset voor beginnende gamers. Het geluid is in orde en de headset ziet er fraai uit. Helaas zijn de gebruikte materialen wat fragiel en heb je voor een kleine, extra investering een set die op alle gebieden meer te bieden heeft.

Plantronics is al een tijd bezig op het gebied van headsets in verschillende prijsklassen, maar een echt goedkope ontbrak tot op heden. Daar is met de RIG 300HS (of HX voor de Xbox One-versie) verandering in gekomen. Voor een schappelijke € 39,99 ben je de eigenaar van dit instapmodel dat gericht is op beginnende gamers en ouders. Krijg je voor dit vriendelijke bedrag ook een prima headset, of kun je beter even doorsparen?

Als we kijken naar het uiterlijk zien we een fraaie en hip-ogende headset, die erg doet denken aan de andere headsets die Plantronics in het assortiment heeft. De kenmerkende vormgeving van de band met gaten, zet zich ditmaal door tot in de oorschelpen. Een voordeel hiervan is dat het niet zo ontzettend warm wordt in de headset, dus zwetende oren lijken verleden tijd. Een nadeel dat we hiervan ondervonden is dat de RIG 300HS het omgevingsgeluid niet goed afsluit, waardoor hij niet geschikt is voor mensen die zich graag compleet afzonderen tijdens hun gamesessie. Mocht je kinderen hebben, dan kan het daarentegen wel een uitkomst zijn, want je koters kunnen je nog gewoon om een snoepje vragen terwijl jij je hebt ondergedompeld in je favoriete spel.

RIG 300HS

De rest van de headset is verder netjes afgewerkt met leuke PlayStation-blauwe of Xbox-groene accenten, die we terugzien in de kabel en de microfoon. Iets waar we wat minder gecharmeerd van zijn, is de bevestiging van de oorschelpen. Dit kan op drie posities aan het uiteinde van de band, wat ervoor zorgt dat je de RIG 300HS nooit helemaal naar wens kunt afstellen. Daar komt ook nog bij dat de schelpen ook niet horizontaal kunnen bewegen, zodat ze nooit helemaal perfect over je oren vallen. Ook zijn we niet heel gelukkig met het materiaalgebruik: het plastic voelt fragiel aan en ook de stof voor de oorkussens is van het soort dat erg slijtgevoelig is. Qua comfort is het verder prima in orde, maar je zult wel voorzichtig met de headset op moeten springen.

Een van de belangrijkste, zo niet het belangrijkste, onderdeel is natuurlijk de geluidskwaliteit. Hierover zijn we gematigd enthousiast. Tijdens games is het over het algemeen in orde en hebben we eigenlijk weinig klachten. Wel klinkt het geluid wat vlak ten opzichte van de wat duurdere headsets, waardoor je zeker wel wat inlevert op de ervaring. Wanneer we muziek gaan luisteren valt de RIG 300HS wel door de mand. De headset weet zich met zowel midden als hoge tonen niet goed te redden en het maakt dat de muziek allesbehalve bijzonder klinkt. Dit is natuurlijk niet het voornaamste doel van de aanschaf, dus we zullen dit minpunt niet al te zwaar rekenen.

Voor wat je ervoor betaald is de Plantronics RIG 300HS een prima headset. Het geluid is in orde en het apparaat ziet er ook nog eens tof uit. Helaas voelt de headset fragiel aan en worden er niet de beste materialen gebruikt, al is dat natuurlijk te verwachten van een apparaat in deze prijsklasse. Wij denken echter wel dat je er verstandig aan doet om nog even verder te sparen voor een iets duurdere variant die meer te bieden heeft qua bouw- en geluidskwaliteit.