Deadpool 2

Deadpool 2 is in alles meer en groter dan het eerste deel. Helaas zorgt dit ervoor dat je als kijker overladen wordt met actie en flauwe grappen, waarvan het grootste gedeelte niet geslaagd is. Het maakt van Deadpool 2 een leuke film, maar lang niet zo goed als de vorige.

De eerste Deadpool was een redelijk onverwachte hit. De manier waarop Marvel brak met het correcte imago van hun superheldenfilms beviel uitstekend. Zeker het buitensporige, visuele geweld en de bijdehante hoofdpersoon vielen erg in de smaak bij het publiek. Nu is er dan Deadpool 2, waarin met dezelfde ingrediënten wordt geprobeerd om een nog leuker vervolg te maken. Lukt het regisseur David Leitch (Atomic Blonde) om ook zonder het verrassingselement voor een toffe film te zorgen?

Nadat de liefde van zijn leven Vanessa (Morena Baccarin) wordt vermoord, zint Wade Wilson (Ryan Reynolds) op wraak. Tegelijkertijd moet hij zien te voorkomen dat de mutant Firefist wordt gepakt door Cable, een mutant uit de toekomst. Genoeg problemen dus voor Deadpool die ditmaal de hulp van een heleboel soortgenoten nodig heeft om alle ellende het hoofd te bieden.

Deadpool 2 Foto: Warner Bros.

Het probleem van Deadpool 2 is dat het in de typische sequel-val trapt, waar veel succesvolle actiefilms last van hebben. Alles wat het eerste deel zo goed maakte moet worden uitvergroot. Het tempo wordt dus flink opgevoerd, evenals het aantal grappen. Dit wordt uiteindelijk zoveel dat het voor de kijker vervelend wordt en er bijna geen touw meer vast te knopen is aan het verhaal. Bijkomend nadeel is dat ook de grappen bijna nooit het niveau van het eerste deel halen. Op een enkele grappige scè ne na is het armoe troef en moet de film het voornamelijk hebben van veel puberale grappen die bijna altijd hun doel missen.

Wat Deadpool 2 wel goed doet is het audiovisuele deel. De actie is fenomenaal gefilmd en de muzikale ondersteuning erbij is regelmatig erg goed gevonden, wat de film toch wel weer de vibe geeft van het eerste deel. Helaas geldt hier ook weer dat we zoveel van dit soort dingen door onze strot geduwd krijgen, dat de actie op een gegeven moment zijn impact verliest.

Qua acteerwerk is er ook niet zoveel te klagen. Zeker Zazie Beetz als Domino en Stefan Kapicic als de stem van Colossus zetten erg leuke personages neer. Ook Cable (Josh Brolin) is erg geslaagd als chagrijnige bad-guy.

Uiteindelijk hebben we erg gemengde gevoelens bij Deadpool 2. De actie en ook het acteerwerk zitten prima in elkaar. Helaas hebben de makers niet begrepen dat meer niet altijd beter is. De film lijdt er dan ook vooral onder dat alles grootser moest dan het eerste deel.