NHL 19

NHL 19 is een uitstekende game die barst van de spelmodi. Met de toevoeging van World of Chel is er daarnaast ook nog eens een ontzettend leuke modus toegevoegd. Daar komt nog bij dat het dankzij de goede leercurve tevens voor een beginner mogelijk is om zich in het spel te storten.

Naast voetbal, basketbal en Formule 1 verschijnen er jaarlijks nog een heleboel andere sportgames die wat minder in het oog springen. De NHL-reeks van EA is er daar een van. IJshockey is simpelweg niet zo populair in Nederland, waardoor ook de spellen regelmatig in het het schap blijven liggen. Inmiddels ligt NHL 19 in de winkels, vlak voordat het populaire FIFA verschijnt. Is het de moeite waard om een jaartje een andere sport virtueel te beoefenen?

De makers van NHL 19 hebben in ieder geval goed nagedacht over de introductie voor nieuwe spelers van hun spel. Middels een uitgebreide tutorial leer je stap voor stap hoe de besturing werkt en wat er allemaal mogelijk is met een hockeystick en een paar schaatsen. De leercurve hierbij is erg prettig en aangezien ook de moeilijkheidsgraad flink te tweaken is, heb je al snel het gevoel aardig uit de voeten te kunnen, zonder daarbij het gevoel te verliezen dat er nog een heleboel te leren is.

NHL 19

Want dat dat het geval is, merk je al vrij snel wanneer je je eerste online potje induikt. Waar je tegen de computergestuurde tegenstander op de makkelijkste moeilijkheidsgraad eenvoudig wint, blijk je online toch uit een heel ander vaatje te moeten tappen. Belangrijk daarbij is, is dat het niet oneerlijk moet voelen en dat is gelukkig het geval. Je zult merken dat je na een aantal potjes al gauw wat beter weerstand weet te bieden en dat het ook steeds leuker wordt. Laat je dus niet afschrikken door het wat stroeve begin.

Nieuw dit jaar is de World of Chel, een online-hub van waaruit je aan allerlei spelvormen kunt deelnemen. Door punten te scoren kun je je personage steeds fraaier optuigen en uitbreiden met onder meer verschillende manieren om te juichen. De spelvorm waar wij het meest fan van zijn is NHL Ones, waarin je het op een half veld tegen twee tegenstanders opneemt. Regels zijn er niet, dus lekker chaotische potjes zijn gegarandeerd. Daarnaast kun je nog drie-tegen-drie spelen of deelnemen aan de EASHL, waarin je het met 5 anderen in een team opneemt tegen zes tegenspelers. Tot slot is er nog een kleine offline-modus, waarin je uitdagingen kunt voltooien. De World of Chel is daarmee een belangrijke en leuke toevoeging, waarin je zeker de nodige uurtjes in kwijt kunt.

Mocht je het toch liever iets traditioneler houden, dan zijn er altijd nog de Franchise-modus, waarin je een NHL-club bestuurt en de Be A Pro-modus, waarbij je de carrière van een jonge ijshockey-speler nabootst. Ook Ultimate Team is natuurlijk aanwezig, maar dan in de NHL-variant. Binnen deze modussen is eigenlijk maar weinig vernieuwing te bespeuren, wat wel een minpunt is als je de vorige editie al bezit.

Grafisch gezien is de game prima, maar ook niet meer dan dat. De presentatie is tiptop in orde, zoals we van EA Sports-games gewend zijn. We zien de officiële beeldvorming en logo’s van CNBC, wat het geheel een realistisch uiterlijk meegeeft. Wel zien we her en der wat slordigheden, zoals lichaamsdelen die door shirts heen steken en dat soort dingen.

Met NHL 19 haal je een prima sportspel in huis dat ook nog eens bomvol modussen zit. World of Chel is een uitstekende toevoeging aan een toch al behoorlijk complete game. Daarnaast zorgt de gebalanceerde leercurve ervoor dat het ook voor beginners erg goed mogelijk is om de sport en het spel eens een kans te geven.