MagiCat

MagiCat is een erg leuke platformer. Je kunt het zo moeilijk of makkelijk maken als je zelf wilt. Hierdoor is het geschikt voor iedereen die houdt van platformers, en katten.

Het aantal games met katten in de hoofdrol is waarschijnlijk op een hand te tellen. Zo werd in 1983 het spel Alley Cat uitgebracht, een titel die bestond uit een serie minigames. Iets recenter verscheen nog het duistere A Walk in the Dark, waarin je in de rol kruipt van een zwarte kat. Maar heel veel meer titels kunnen we eigenlijk niet bedenken. Gelukkig voor liefhebbers van katten is sinds kort de platformer MagiCat beschikbaar voor de Switch. Het spel was eerder al te spelen op de pc, maar de ontwikkelaars denken dat het ideaal is voor de handheld-console van Nintendo. Het leek ons in ieder geval een mooi moment om te kijken of het wat is.

magicat

MagiCat bestaat uit 63 verschillende levels die verdeeld zijn over zeven verschillende werelden. Aan het eind van ieder level zul je het op moeten nemen tegen een eindbaas. Als kat kun je lopen, springen, vliegen en schieten om zo af te rekenen met de verschillende tegenstanders; allemaal vrij standaard voor een platformer. De besturing is simpel, maar werkt erg goed. Je hebt altijd het gevoel de volledige controle over de kat te hebben en wanneer je een fout maakt, is het ook volledig aan jezelf te wijten. In de verschillende levels kun je voorwerpen verzamelen zoals munten, edelstenen en flesjes. Die laatste kun je gebruiken om te vliegen, maar ook om checkpoints aan te maken op bepaalde punten. Je zult dus goed na moeten denken over hoe je deze in wilt zetten.

Wanneer je doodgaat, zul je helemaal opnieuw moeten beginnen of bij een eerder aangemaakt checkpoint, maar er is ook nog een andere mogelijkheid. Je kunt namelijk een aantal pootafdrukken inwisselen om zo je dood ongedaan te maken. Deze afdrukken krijg je aan het eind van elk level en zijn ook maar beperkt beschikbaar. MagiCat geeft je dus verschillende mogelijkheden om het spel te spelen. Kies je ervoor om geen checkpoints aan te maken en steeds vooraan te beginnen, dan is het een vrij pittige platformer. Het wordt allemaal wat eenvoudiger als je steeds verder gaat op de punten waar je doodgaat. Je kiest vooraf geen moeilijkheidsgraad, maar bepaalt dit dus zelf tijdens je speelsessie. Het is weer eens iets anders en pakt in dit geval erg goed uit.

Grafisch gezien stelt MagiCat niet heel erg veel voor. Het doet denken aan spellen uit het 16-bit-era, maar zelfs voor die tijd zou het niet hoogstaand zijn. Maar eigenlijk is dat niet eens zo heel erg, want de gameplay is gewoon hartstikke goed. Ook de muziek doet denken aan het SNES-tijdperk en past perfect bij deze game.

magicat

MagiCat is een simpele, maar erg leuke platformer. Door de verschillende keuzes die je kunt maken, kun je het zo moeilijk of makkelijk mogelijk maken als je zelf wilt. Grafisch gezien stelt het niet zo heel veel voor, maar de gameplay maakt dat meer dan goed. Het allerbeste is misschien nog wel de prijs van deze titel, want op dit moment is deze te koop voor maar € 4,99. Een absolute aanrader voor gamers die houden van platformers (en katten).