Nintendo Labo: voertuigenpakket

Het Nintendo Labo: voertuigenpakket is wederom geslaagd en zorgt voor de nodige uurtjes speelplezier voor kinderen. Ontdekken staat centraal en dat is iets wat wij alleen maar kunnen toejuichen. Het stimuleert de creativiteit van kinderen, maar op een hele leuke manier. Helaas blijft het gemaakt van karton en dat is kwetsbaar.

Vroeger waren gamers een kleine, aparte groep en in de absolute minderheid. Maar tegenwoordig doet iedereen het, zelfs opa en oma spelen Candy Crush Saga op hun telefoon. Gamen is zelfs goed voor je, want je moet namelijk snel beslissingen kunnen nemen en daarmee train je je hersenen. Toch is er een groep mensen die denkt dat al dat gamen ten koste gaat van de creativiteit. Nintendo probeert nu met Labo die twee dingen te combineren en spoort kinderen zelfs aan om hun eigen creaties te bedenken. Inmiddels is het Nintendo Labo: voertuigenpakket alweer het derde deel en vragen wij ons af of Nintendo er wederom in is geslaagd om iets moois te maken.

Het Nintendo Labo: voertuigenpakket bestaat uit een cartridge voor de Nintendo Switch, een zakje met onder andere elastiekjes en natuurlijk een hoop karton. Op de cartridge staan spellen die je kunt spelen met je creaties, maar ook een interactieve handleiding. Alle platen in de doos zijn voorzien van een kleur en een letter, zo kun je alles makkelijk terugvinden. De uitleg heeft zowel beeld als geluid en zit zo goed in elkaar dat een kind het voor elkaar zou moeten krijgen. Je kunt inzoomen, schuiven en draaien om zo precies te kunnen zien wat je nu eigenlijk moet doen. Het maakt het zo makkelijk dat je bijna zou hopen dat IKEA dit format ook gaat hanteren in de toekomst.

In het voertuigenpakket zit een gaspedaal, autostuur, bediening voor een onderzeeër en stuurknuppel. Je zult het ook in een bepaalde volgorde in elkaar moeten zetten en na het voltooien van het voorwerp, kun je er ook gelijk een spelletje mee spelen. Het is leuk om gelijk resultaat van je harde werken te zien en zorgt voor voldoende motivatie voor het volgende onderdeel. En dat is ook wel nodig, want je bent er een behoorlijk tijd mee bezig. Alleen het stuur voor de auto neemt al zo’n tweeënhalf uur in beslag, en dan doe je het best snel. Gelukkig kost de besturing voor de onderzeeër en het vliegtuig wat minder tijd. Als een kind het zelf doet, is het niet zo erg, maar wanneer je enthousiaste zoon (of dochter) naast je staat en om de vijf minuten vraagt of het al bijna klaar is, is het iets minder prettig.

Nintendo Labo: voertuigenpakket

De spellen die je kunt spelen, zijn vrij eenvoudig. Je bestuurt een bepaald voertuig en moet verschillende kleine opdrachten uitvoeren. Deze zijn niet al te lastig en dat zorgt ervoor dat kinderen vooral veel plezier beleven. Voor volwassenen is het allemaal wel heel simpel en na een half uurtje heb je het wel gezien. Gelukkig zijn er ook nog een hoop minigames aanwezig die wat meer uitdaging bieden. Daarnaast heeft het stuur ook ondersteuning voor Mario Kart 8 Deluxe. Het werkt in ieder geval erg makkelijk en goed, al vragen wij ons wel af of dit snel de voorkeur gaat krijgen boven een Pro-controller.

Het is duidelijk dat Nintendo kinderen, en misschien volwassenen, ook iets wil leren. Op de cartridge staat ook een behoorlijk gedeelte waarin je kunt ontdekken hoe de techniek achter Labo werkt. Het is behoorlijk interessant en spoort kinderen aan om zelf aan de slag te gaan met Labo. Inmiddels zijn er op YouTube al filmpjes te vinden van mensen die zelf creaties hebben gemaakt van Lego. Wij zijn benieuwd wat de toekomst gaat brengen, maar het is duidelijk dat Nintendo iets heeft ontwikkeld wat kinderen aanzet tot creativiteit. Een ontwikkeling die wij alleen maar kunnen toejuichen, want kinderen moeten zich natuurlijk blijven ontwikkelen.

Het Nintendo Labo: voertuigenpakket is misschien wel het leukste pakket tot nu toe. Het is in ieder geval aantrekkelijk voor het hele gezin en zal wat langer leuk blijven door de hoeveelheid content. De handleiding is zo eenvoudig dat het voor een kind zelfs mogelijk moet zijn om alles in elkaar te zetten. Zorg wel dat je behoorlijk wat uurtjes beschikbaar hebt om alles in te bouwen, want er gaat behoorlijk veel tijd inzitten. Het feit dat je het stuur kunt gebruiken voor Mario Kart 8 Deluxe is mooi meegenomen en zorgt er waarschijnlijk voor dat je het nog wat langer gaat gebruiken. Helaas blijft het karton en dat gaat wat sneller stuk dan andere materialen en ook vette vingers zullen snel zichtbaar zijn. Al met al is Nintendo er wel weer in geslaagd om iets unieks op de markt te brengen en kinderen zullen het geweldig vinden.