Life is Strange 2 – Episode 1

De eerste aflevering van Life is Strange 2 stelt ons op een uitstekende manier voor aan de broers Sean en Daniel Diaz. Het mysterie dat kenmerkend is voor de reeks blijft ook hier het sterke punt, waarbij vooral de mooie graphics nog een extra steentje bijdragen. Helaas heeft de game nog wel last van oude bugs die het eerste deel ook teisterden.

De populariteit van episodische games is voor een groot deel te danken aan Telltale Games, waarvan we afgelopen week te horen kregen dat ze failliet zijn gegaan. Gelukkig zijn er ondertussen ook andere bedrijven in het bootje gesprongen, waaronder Square Enix en Dontnod, die met Life is Strange misschien wel een van de beste episodische titels hebben neergezet. Deze game kreeg nog een korte prequel in de vorm van Before the Storm, waarin een deel van de personages uit het eerste deel terugkeerden. Nu komt Dontnod met de echte opvolger die niet geheel onlogisch Life is Strange 2 heet. Wat wel bijzonder is, is dat we te maken krijgen met een helemaal nieuw verhaal, met nieuwe personages. Weten deze ons net zo te boeien als Chloe, Max, Rachel Amber en consorten uit het eerste deel?

Life is Strange 2 draait om de broers Sean en Daniel Diaz. Ze zijn van Mexicaanse oorsprong en leven samen met hun vader in Amerika. Wanneer Daniel ruzie krijgt met de buurjongen, loopt dit danig uit de hand en in het tumult gebeurt er iets onverklaarbaars, waarbij meerdere slachtoffers vallen. Sean besluit samen met zijn broertje te vluchten en ontsnapt de wildernis in.

Life is Strange 2-versie, Derde episode van Life is Strange 2,Life is Strange 2, Life is Strange 2-releasedatum

Door de dramatische opening, is Life is Strange 2 meteen wat zwaarder van toon. Sean wordt in de vader-rol gedrukt, terwijl Daniel nog niet helemaal beseft wat er allemaal aan de hand is. Dit wordt op een erg mooie manier neergezet door de mannen en vrouwen van Dontnod. Vanaf het begin voel je je verantwoordelijk voor het welzijn van je kleine broertje, maar voel je ook goed de onzekerheid van Sean. Het maakt dat je meteen het verhaal ingezogen wordt.

Wat daarbij helpt is dat de graphics een flinke sprong voorwaarts hebben gemaakt. Zeker de omgevingen zien er fantastisch mooi uit, waarbij vooral de scènes in het natuurpark de show stelen. Ook de personages hebben een upgrade gekregen, zonder daarbij de typerende Life is Strange-stijl helemaal los te laten. Bijna vanzelfsprekend is de muzikale ondersteuning ook weer dik in orde en kunnen liefhebbers van indie hun lol weer op.

Helaas zijn ook de mindere kanten van Life is Strange nog aanwezig, die vooral van technische aard zijn. Zo is de lip-sync weer niet heel goed gedaan, al is het wel een stuk beter dan bij het eerste deel. Ook zien we af en toe wat haperende overgangen in scènes en ondertiteling op de verkeerde momenten. Het is niet heel storend, maar het is jammer dat het team deze kleine dingen niet heeft aangepakt.

Het verhaal van de broers Sean en Daniel Diaz begint op een uitstekende wijze en weet het mysterie van het eerste deel te behouden. De roadtrip van beiden spreekt erg tot de verbeelding en de manier waarop je betrokken raakt bij de personages getuigd van prima schrijfwerk. We hopen er stiekem alleen nog wel op dat de kleine ergernissen er nog uitgehaald worden.